Koekjesfabrikant Lotus Bakeries heeft in de eerste jaarhelft een kleine omzetgroei van 1% geboekt. “2017 is een jaar van consolidatie na een recordgroei in 2016”, zegt CEO Jan Boone.
Tijdens de eerste zes maanden van 2017 boekte de groep Lotus Bakeries een omzet van 259 miljoen. De koekjesmaker deed het daarmee 1% of 2,5 miljoen euro beter dan de recordcijfers van vorig jaar, toen het bedrijf kon uitpakken met een groei van 31%. Zonder wisselkoerseffecten, bedraagt de omzetgroei zelfs bijna 3%. De zwakke dollar en vooral het zwakke pond na het Brexit-referendum hebben een significante invloed gehad op de omzet. Verder kon Lotus ook een interne groei van bijna 3% realiseren. “De rentabiliteit blijft zeer sterk en het nettoresultaat bedraagt 31,9 miljoen euro, een toename met 3,3%.”
Dat de groei ten opzichte van de recordcijfers van vorig jaar vertraagt, werd verwacht. Lotus zegt nu vooral tevreden te zijn dat het de resultaten van toen kan evenaren. “Nadat in 2016 een recordgroei in absolute waarde werd gerealiseerd, dankzij een ongeziene groei in het Midden-Oosten en de Verenigde Staten, is zowel het management als de Raad van Bestuur tevreden dat de omzet en tevens rentabiliteit bevestigd werd”, klinkt het.
De sterkste groei gedurende het eerste semester van 2017 kwam van de natuurlijke tussendoortjes van de Britse merken Nakd, Trek, Bear en Urban Fruit twee jaar geleden overnam. De gezonde koekjes deden het goed op hun Britse thuismarkt, en kenden ook internationaal hun eerste successen. Lotus is volop bezig met teams en verkoopkantoren in verschillende Europese landen en in de VS op te starten om deze merken verder internationaal uit te spelen.
Daarnaast blijven de wafels van Lotus het goed doen in Frankrijk en België en wordt de internationalisatie van de Lotus speculoospasta onder de naam Lotus Biscoff (een samentrekking van ‘Biscuit with Coffee’) voortgezet. Het bedrijf wil de marktpositie in landen als het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten verder uitbreiden, maar kijkt ook naar nieuwe regio’s. Lotus wil de komende jaren ook meer speculoospasta in Azië en Afrika gaan verkopen. Het bedrijf heeft alvast een distributieovereenkomst getekend met een partner in India.
“2017 is een jaar van consolidatie na een recordgroei in 2016”, zegt CEO Jan Boone. “We bouwen verder aan de fundamenten om onze internationale langetermijnambitie waar te maken, met name met Lotus aanwezig te zijn bij meer en meer families wereldwijd én de Natural Foods merken stapsgewijs te internationaliseren. We zijn dan ook bereid om als bedrijf hiervoor de nodige investeringen te blijven doen in onze productievestigingen én op commercieel niveau in onze verschillende markten.”
Zo werd de nieuwe productiehal van de Lotus speculoosfabriek in Lembeke eerder dit kaar operationeel en gaat het bedrijf ook in Amerika een productievestiging bouwen. Lotus heeft al een terrein in Mebane, North Carolina gekocht waar het de eerste speculoosfabriek buiten België gaat neerzetten.