iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
We kopen steeds meer online. 40% van de Belgische aankopen gebeurt via het internet, geven consumenten aan. 85% vindt duurzaamheid één van de belangrijkste criteria bij webshops, al geven andere elementen nog meer de doorslag, prijs voorop.
E-commerce is aan een inhaalbeweging bezig. 40% van onze aankopen doen we online, een jaar eerder was dat nog 33%, blijkt uit een bevraging van Descartes, specialist in logistieke software. Prijs blijkt naast gemak een doorslaggevende factor om online te kopen. Uit een rondvraag van de Belgische e-commercefederatie Becom blijkt dat 37% van de consumenten meldt dat ze liever online kopen omdat ze de prijzen kunnen vergelijken, 1 op 3 zegt online te kopen omdat het goedkoper is en 30% geeft aan dat ze online betere kortingen vinden. Ook duurzaamheid bij online aankopen is een belangrijk aandachtspunt. 85% van de online shoppers noemt het één van de belangrijkste criteria, al staat het minder hoog dan andere concrete elementen. Opvallend is daarbij wel dat ze in de eerste plaats denken aan een efficiënte manier van verzenden (44%) en een ophaalpunt (40%) en als derde aan milieuvriendelijke verpakkingen (35%). Ook een duurzaam product- of dienstenaanbod (33%) en het recycleren van oude producten (33%) zijn een pluspunt. Consumenten kijken ook naar zichzelf als het over duurzaamheid gaat. 73% van de bevraagden zegt nooit, of toch bijna nooit, een pakje terug te sturen. Jongeren (18-34 jaar) zeggen dat ze duurzaamheid belangrijk vinden en daar inspanningen willen voor doen, maar ze sturen in vergelijking met ouderen veel meer terug (13% tegenover 6% bij 35-54 jaar en 2% bij 55-65 jaar).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?