Foodello
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Foodello
De online super Foodello is van start gegaan in Vlaanderen. Het bedrijf verkoopt restpartijen supermarktproducten die wegens verschillende redenen niet meer in het supermarktschap mogen liggen en gaat zo de strijd aan met voedselverspilling.
Enkele maanden geleden streek het van oorsprong Finse Foodello neer in Nederland, nu is het Nederlandstalige deel van België aan de beurt. De online supermarkt verkoopt onder het motto ‘meer korting, minder voedselverspilling’ restpartijen van levensmiddelen die hun vervaldatum bereiken, uit het assortiment verdwijnen of een fout op de verpakking hebben tegen verlaagde prijzen. ‘Door de inflatie is de behoefte om te besparen op boodschappen sterk toegenomen. We merken dit ook in het klantenbestand, dit neemt in een fors tempo toe’, stelt marketingmanager Bas Dekker aan Distrifood. Volgens Dekker is het platform in Vlaanderen ‘in principe gewoon een kopie’ van die in Nederland. Foodello werkt in België samen met PostNL, net als in Nederland. Met het aanbieden van restpartijen wil het bedrijf ook voedselverspilling tegengaan. In een later stadium wil Foodello naar alle Belgische regio’s uitbreiden. Volgens Dekker is de keuze voor ons land vanzelfsprekend omdat er nog geen vergelijkbare speler actief is. Foodello laat weten de mogelijkheden voor verdere uitbreiding naar andere landen te onderzoeken.
Op 25 mei 2023 is Riku Poutanen, mede-oprichter van Foodello, één van de sprekers op Gondola Day. U kan zich hier inschrijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?