- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In Nederland is zopas een nieuwe online supermarkt gestart Picnic. Die wil het verschil maken door als eerste in die sector gratis aan huis te leveren. De nieuwkomer is zuiver ‘online’ en heeft dus geen winkels.
Picnic is voorlopig enkel in Amersfoort actief, maar de initiatiefnemers willen snel naar andere steden in Nederland uitbreiden. De online supermarkt Picnic levert boodschappen, van dagverse producten (brood, groente en vlees, enz.) alsook conventionele producten. In het assortiment zijn er producten van zowel A-merken als het eigen huismerk. Supermarktbedrijf Boni fungeert als inkooppartner.
De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een app (voor iOS en Android). De betaling vindt in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pincode nodig is.
Gratis levering
Twee van de troeven waarmee picnic uitpakt zijn de gratis thuisbezorging en de levering binnen een tijdsvenster van een half uur. “Tot nu toe is online boodschappen doen in Nederland beperkt aangeslagen, omdat er voor afhalen of bezorgen tot 12,95 euro extra moet worden betaald. Bovendien vinden veel mensen het lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op een bezorging,” aldus de initiatiefnemers.
Hiervoor hebben zij een nieuwe distributiemethode uitgewerkt, gebaseerd op distributielussen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie veel lager zijn, kan de gratis bezorging aangeboden worden.
Pilot in Amersfoort
De afgelopen maanden werd het logistieke proces met succes in een aantal wijken van Amersfoort getest. De bezorging gebeurt door speciaal ontwikkelde elektrische bestelwagens, die gekoppeld zijn aan het internet.
Picnic is een initiatief van vier Nederlandse ondernemers: Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys (voormalige eigenaars van e-commerce softwareontwikkelaar FredhopperBas Verheijen (voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000) en ondernemer Michiel Muller.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?