iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De situatie bij de ontbijtgranen lijkt nog niet bekoeld te zijn. Prijsstijgingen spelen de categorie nog steeds parten en zorgen ervoor dat de volumes wegzakken, al kunnen promoties de pijn verzachten. Een stand van zaken van een markt in chaos.
Het zijn geen gemakkelijke tijden geweest voor de foodretail, en zeker niet voor de ontbijtgranen. Onder meer de oorlog in Oekraïne en de inflatie hebben flink hun sporen nagelaten. “Net zoals in veel andere categorieën zijn ook bij ontbijtgranen prijsverhogingen doorgevoerd, om de stijgende kosten voor ingrediënten, transport, energie en personeel te compenseren”, verklaart Jorgen Boukes, senior brand manager bij Quaker Benelux. Marie Palms, junior marketing specialist bij Nestlé: “Het granensegment van Nestlé is bijzonder hard getroffen door de uitzonderlijke stijging van landbouwgrondstoffen, vooral tarwe. Deze ongekende economische en gezondheidssituatie heeft geleid tot een inflatie van de productiekosten, waar voorlopig geen einde aan lijkt te komen.” En die druk op de productiekosten liet zich het afgelopen jaar ook duidelijk voelen in de cijfers. Zo stegen de prijzen met 4,9%, wat resulteerde in een waardegroei van de categorie: +2,9% (NielsenIQ MAT P05 2024). De volumes daarentegen zakten met 2%.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?