Laat u niet misleiden door de titel van dit artikel: de voedingswinkels die u hieronder vindt zijn géén winnaars, maar wel een finale preselectie van de commerciële concepten die ingediend werden bij EuroShop RetailDesign Awards 2022. Dit jaar werden 87 dossiers in verschillende categorieën ingediend, waarvan er 37 weerhouden werden ter beoordeling door de jury van het grote salon van commerciële uitrusting in Düsseldorf, waarvan de volgende editie begin 2023 plaats vindt, maar dat elk jaar nieuwe concepten onder de aandacht brengt die de moeite waard zijn. We presenteren u hierbij de 9 concepten die geselecteerd werden in de categorie Food Retail. Opvallend: de selectie heeft een sterk Duits accent. Door slechte kennis van de retailers of hun designagentschappen?

©

Ali Bin Ali Group

Monoprix Mushreib

Het jaar 2022 staat in het teken van voetbal: het Wereldkampioenschap vindt in december plaats in Qatar. Een evenement dat zelfs de bouwpromotoren op een spectaculaire manier vieren. De groep Ali Bin Alin, partner van de Franse distributeur Casino creëert een gebouw in de vorm van een reusachtige kalender, die onderdak geeft aan een winkel v   an Monoprix die op 6 april 2021 opende. 

©

Monoprix

De winkel heeft een oppervlakte van meer dan 2.700 m2, in het hart van Doha en heeft een uitgebreid gamma van bio-producten met 12.000 referenties, producten bulk, een voedingsuniversum dat vers in de kijker zet en talloze diensten.

©

Lidl Schweiz

Lidl Bern

Lidl Zwitserland opened 5 augustus 2021 een nieuw filiaal in het centrale station van Bern, onder warenhuis Loeb. De winkel biedt diensten en activiteiten die verder gaan dan zijn standaardconcept, zoals een sandwichbar die in handen is van een Zwitserse televisiechef. De winkel is 850 m2 groot en telt 2.000 referenties. Er zijn ook self checkout kassa’s. 

©

Lidl Schweiz

Bridge van Migros

Het is geen verrassing dat er in deze selectie ook een filiaal zit van Bridge, een laboratoriumwinkel die Mirgros in april 2021 opende in Zürich en waar food retail, gastronomie met elkaar gemixt worden – een oefening in channel blurring. Bridge heeft een oppervlakte van 2.000 m2, een versmarkt, creatieve gastronomie, evenementen, wisselende programatie, pop-ups … . 

©

Schweitzer project

Meer dan een winkel is het, zoals de naam suggereert, een brug tussen verschillende werelden, rond de slogan ‘meet food, meet market, meet people’. Het concept van Bridge, ontwikkeld door designbureau Schweitzer, innoveert ook met het feit dat alle meubelstukken mobiel zijn, waardoor de inrichting naar goedkeuren veranderd kan worden.

Central Food Hall Ladprao

Nog een creatie van het Zwitserse bureau Schweitzer: het concept van de Central Food Hall Ladprao in Bangkok, een enorm project op een oppervlakte van 4.370 vierkante meter met een assortiment van tegelijk lokale en internationale producten, die voor de gelegenheid in thema’s ondergebracht zijn: Oostenrijkse bakkerij, Duitse slagerij, Franse zuivel, … . Klanten worden op hun wenken bediend en geïnformeerd dankzij de aanwezigheid van specialisten in elke rayon.

Fantastico

De Bulgaarse winkelketen Fantastico heeft in Pernik zijn nieuwe commerciële concept geopend op een reusachtige oppervlakte van 10.753 vierkante meter. De winkel heeft een opvallende look die breekt met de natuurlijke look die bij ons populair is. Shoppen doe je hier in een omgeving met een geometrische look, in een soort sixties ruimtedesign. Het werk van het agentschap Cityscape verbaast door zijn lef en de zorg waarmee de kleuren, de volumes en oppervlaktes – mat of glanzend - gekozen werden. Een inrichting die niet aan lef mankeert, die voor- en tegenstanders zal hebben, maar die de winkelketen een sterke persoonlijkheid geeft. Fantastico is een familiaal bedrijf dat in 1991 opgericht werd en momenteel 43 supermarkten telt, naast een commercieel centrum, restaurants (MyChoice), bowlings (MegaXtreme), een dierenwinkel, een parfumerie, een winkel met gsm-accessoires, een apotheek, een opticien, een bibliotheek, een facturatie- en geldtransferdienst, een verzekeraar, een stomerij en een sportgokkantoor.

Edeka

Edeka, leider op de Duitse markt, is tijdens Covid meer in vorm dan ooit: het laat recordgroeicijfers zien en bouwt zijn succes op een uitgelezen winkelervaring. Twee winkels met een heel verschillende look hebben de shortlist van de Euroshop RetailDesign Awards gehaald. Brême Weserpak werd ontwikkeld door het Zwitserse agentschap Interstore AG (Schweitzer project) is terug te vinden in de galerij hieronder, terwijl Hundrieser in Essen ontwikkeld werd door Kinzel Architecture hieronder te vinden is.

Drink Center

De dranksector besteedt steeds meer zorg aan de winkelervaring. Het agentschap Koenig Object Consulting tekende voor het nieuwe concept van een gespecialiseerde winkel, Getränkewelt Tadsen, in Bredstedt.

Twinings

Het laatste geselectionneerde dossier herinnert ons aan het feit dat merken steeds meer zelf retailers worden. Ofwel door hun distributie helemaal zelf in handen te nemen, zoals Nespresso, hetzij door flagship stores neer te poten, waar imago en beleving centraal staan. Met de hulp van Dalziel&Pow heeft theemerk Twinings zo’n ruimte gecreëerd in het centrum van Londen, waar sensoriële en interactieve ervaringen ruim plaats krijgen. De traditionele codes van een theesalon werden op zijn kop gezet, met een nieuwe Tasting Bar op de ondergrondse verdieping.