Op 16 mei was het weer tijd voor Gondola Day: een dag vol interessante sprekers en netwerkmomenten. Het thema dit jaar: And&And. De redactie van Gondola was erbij en bundelde voor u de belangrijkste quotes van de dag. Ontdek hieronder al een kleine preview van het volledige artikel dat zal verschijnen in de juni/juli-editie van Gondola Magazine.

Leonidas

Leonidas is een Belgisch chocoladebedrijf  dat geluksmomenten wil creëren voor iedereen. Philippe de Selliers, CEO van Leonidas, vervoegde het iconische merk 7 jaar geleden. Op Gondola Day vertelde hij ons hoe Leonidas is omgegaan met de razendsnelle stijging van de cacaoprijzen die de chocolademarkt onlangs heeft getroffen. Deze stijging heeft de facto gevolgen gehad voor de kosten in de sector, maar bij Leonidas blijft de menselijke factor centraal staan. “We weigeren zaken te doen. Onze menselijkheid is onze trots bij Leonidas”, vertelde De Selliers. Daarom heeft het bedrijf zijn prijzen kunnen handhaven en ervoor gekozen om de prijsverhoging niet door te berekenen in zijn producten. “We hebben besloten om onze prijzen niet te verhogen, zodat we geluksmomenten kunnen blijven creëren”, legde Philippe de Selliers uit. “We waren ons ervan bewust dat we een aanzienlijke marge per verkochte kilo verloren, maar we hadden vooral vertrouwen in onze consumenten en trokken enorm veel nieuwe consumenten aan.” Volgens hem is Leonidas in dit verhaal zelfs als winnaar uit de bus gekomen. “Ondanks dat we een marge per verkochte kilo verloren, hebben we ons volume zo sterk vergroot dat onze EBITDA hoger was in vergelijking met het jaar ervoor, en dat alles met respect voor onze missie.” Sterker nog, Leonidas boekte een omzetstijging van 40% tussen 2017 en 2023, en een stijging van de EBITDA met 140% over dezelfde periode. Zijn missie ten volle leven is dus de boodschap van Philippe de Selliers.

Dille & Kamille

©

GD24

Ook Dille en Kamille, dat dit jaar 50 jaar bestaat, tekende present. De keten, die ingaat tegen de wegwerpmaatschappij en plastic bant in zijn winkels, focust op ‘natuurlijke eenvoud’. “Wij combineren duurzaamheid met fun en inspireren onze klanten om bewust en duurzaam te leven”, vertelde algemeen directeur Hans Geels. En die inspiratie mag je wel erg letterlijk nemen. “Onze klanten houden ervan om in onze winkels te zijn. Soms komen ze hier gewoon rondhangen voor de sfeer, zonder iets te kopen.” Ondertussen heeft Dille & Kamille 50 winkels, waarvan 15 in België. “De nieuwste opent in week 22 in Bergen”, aldus Geels, die er meteen ook aan toevoegde dat de keten zijn negatieve impact op de planeet zoveel mogelijk wil verminderen. “We weten dat we niet duurzaam zijn, maar proberen wel zo duurzaam mogelijk te leven. Daarom willen we tegen 2027 100% CO2-neutraal zijn”, besloot hij.

Holland & Barrett

“Hoewel mensen steeds ouder worden, worden ze steeds eerder chronisch ziek”, met die onrustwekkende vaststelling had Lies Goezinne, managing director van Holland & Barrett, meteen de aandacht van de hele zaal. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen en bij te dragen aan preventieve gezondheid, maakt de keten al 150 jaar gebruik van de kracht van de natuur. Toch is er volgens haar nog een lange weg te gaan. Daarom deed ze een opmerkelijke oproep. “80% van de producten in de supermarkten zijn ongezond, blijkt volgens onderzoek van de universiteit van Wageningen. Bovendien hebben veel consumenten niet de tijd noch de energie om op een goede manier voor zichzelf te zorgen”, aldus Goezinne. “Daarom roep ik mijn mederetailers op om er samen voor te zorgen dat we consumenten helpen gezond te worden en te blijven.”

Ian Scott

GD24
©

GD24

“De fysieke winkel is dood”, met die zin opent retailconsultant Ian Scott zijn presentatie. Maar meteen ontkent hij die uitspraak door te stellen dat “de fysieke winkel verre van dood is”. Zeggen dat de coronaperiode onze consumptiegewoontes heeft veranderd, is niet correct, verklaarde hij. Het heeft ze alleen maar op een laag pitje gezet. “Verandering gaat heel langzaam. Je kunt het niet opleggen of verwachten dat het snel gebeurt. Het tempo van verandering is het tempo van de klanten, en niet het tempo van de belanghebbenden", aldus Scott. Hij vervolgde zijn presentatie door te vertellen over de strategieën die retailers op alle gebieden toepassen: wat werkt goed en wat niet? Om te kunnen omgaan met de verschillende communicatiekanalen waarmee ze worden geconfronteerd, is storytelling een cruciaal element dat retailers moeten vastgrijpen. “65% van de menselijke discussies bestaat uit roddels”, vertelde hij. “Emoties sturen ons, zelfs als we onze wekelijkse boodschappen doen.” Daarom benadrukt hij tot slot het belang van klantenservice in de winkel, met als voorbeelden het verkoopbeleid bij Lush en de 'kletkassa' waarmee klanten bij Jumbo een praatje kunnen maken aan de kassa.

NielsenIQ

George Argyropoulos is client solutions director EMEA bij CGA, een divisie van NielsenIQ. Deze divisie levert merken alle informatie en gegevens die ze nodig hebben om inzicht te krijgen in de 'on trade'-markt, de markt van de directe consumptie, of wat wij horeca noemen. Tijdens zijn boeiende uiteenzetting gaf hij ons de resultaten van een onderzoek dat werd uitgevoerd in 38 landen, waaronder België, op basis van 30.000 interviews. Het is onmogelijk om deze schat aan gegevens in één alinea samen te vatten, maar het is de moeite waard om te onthouden dat België vaak beter scoort dan het gemiddelde land op veel onderwerpen. 39% van de Belgen bezoekt elke week een horecazaak om er iets te drinken. Hoewel ze restaurants even vaak bezoeken als in andere landen, gaan ze veel vaker naar cafés (53% tegenover 23%) en bars (36% tegenover 29%). De dieetverwachtingen met betrekking tot restaurants (vetarm, caloriearm, suikerarm, enzovoort) zijn vrij laag en de Belgen bewijzen dat ze hedonisten blijven, aangezien 57% zegt dat ze er... geen hebben! Wat volgt is een inventaris van trends en sleutelfactoren bij dranken, waar elk merk dat aanwezig is op dit kanaal zeker goed naar geluisterd zal hebben!

Takeaway.com

Siska De Lombaerde, country director België & Luxemburg bij Takeaway.com, kwam met een nieuwtje op Gondola Day. Zo maakte ze bekend dat het maaltijdleverplatform, dat sinds 2007 actief is in België, een belangrijke transitie doormaakt. “We zijn geëvolueerd van een leverancier van restaurantmaaltijden naar een leverancier van voeding tout court. Gemiddeld bestellen klanten zo’n 2 à 3 keer per maand bij ons, maar dat willen we verhogen tot 2 à 3 keer per week. Om dat doel te behalen, gaan we nieuwe categorieën toevoegen op ons platform. Zo zullen we binnenkort op nationaal niveau starten met de levering van non-foodproducten in België. Voorheen boden we al een aantal lokale non-foodpartners aan, zoals bloemen en dierenvoeding”, verduidelijkte ze. Takeaway.com startte vorig jaar al met try-outs van non-foodleveringen in sommige landen. “Binnen enkele weken geven we ook de aftrap van een eerste nationale non-foodsamenwerking in België met een internationale farmaspeler. Wie dat is onthul ik nog niet, maar daarna zullen er nog veel meer spelers volgen”, beloofde ze.

©

GD24

Wil je de sfeer van Gondola Day 2024 herbeleven? Check dan zeker al de foto's! Ontdek hier deel 1 en deel 2

Gondola Magazine

Wilt u het volledige artikel lezen? Houd dan zeker de juni/juli-editie van Gondola Magazine in de gaten. Heeft u nog geen abonnement? Abonneer u dan nog snel!

Klik hier!