- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De verscherpte maatregelen in de strijd tegen de omikronvariant kunnen bij weinig retailers op begrip rekenen, vooral niet in de modesector. “Alle modewinkels in het land moeten opdraaien voor een probleem dat in amper drie grote winkelstraten bestaat.”
Vanaf zondag mag er enkel nog per twee gewinkeld worden en wordt het aantal klanten in de winkel beperkt tot één per 10 vierkante meter, besliste het overlegcomité gisteren. Met die beslissing wil het comité anticiperen op de steile opmars van de omikron-variant. Vooral bij moderetailers valt de nieuwe maatregelen niet meteen in goede aarde: net in de drukste periode van het jaar wordt het winkelen opnieuw aan banden gelegd, waardoor ook de omzet geraakt wordt.
"Het is onbegrijpelijk dat alle modewinkels opnieuw kind van de rekening zijn van een probleem dat zich enkel in een drietal grote winkelstraten voordoet", zegt Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie. "Shoppen in kleinere steden en gemeenten kan perfect veilig en zonder grote volkstoeloop, dus we zien helemaal niet in waarom daar extra maatregelen genomen worden. Eerder zouden de winkelstraten waar zich een probleem voordoet, in moeten zetten op crowd control. Op die manier wordt het aantal shoppers in de straat zelf geregeld en wordt het probleem aangepakt waar het zich stelt."
Toch is er bij sommigen ook opluchting over het feit dat winkelen wel nog altijd kan. Een harde lockdown of een sluiting is vermeden. “De beperking tot bubbels van twee voor wie gaat winkelen komt hard aan bij de retailsector, maar het allerbelangrijkste is hier dat samen winkelen nog mogelijk blijft, ook met de kinderen erbij. Daarmee ontsnapt de sector aan het ergste scenario", zegt Danny Van Assche van UNIZO. Isolde Delanghe vraagt de overheid om steunmaatregelen en roept consumenten op om zich voor de komende dagen feestelijk uit te dossen. “We vieren misschien in beperkte kring, maar dat moet net een stimulans zijn om er piekfijn uitgedost bij te zitten en zo het allerbeste te maken van de feesten die wel door kunnen gaan.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?