De redactie blikt nog een laatste keer terug op de opmerkelijkste concepten en/of campagnes van het voorbije jaar. Wat sprong er in het oog? Wat is er belangrijk en/of innovatief geweest in de retail en FMCG het voorbije jaar? Vier leden van de redactie van Gondola Magazine schuiven hun persoonlijke keuze naar voor. Vandaag: de keuze van hoofdredacteur Christophe Sancy.
Indien ik slechts één herinnering zou moeten weerhouden van de Belgische retail in 2019, zou het zonder twijfel het bezoek zijn aan de Limburgse gemeente Pelt in de loop van februari. Plotseling was de plek het centrum van de Belgische retail, nadat bekend werd dat Jumbo er zijn eerste supermarkt in België zou openen.
Toen al was duidelijk dat de ambities van de Nederlandse keten niet gering waren: de parking en de omvang van het gebouw lieten weinig aan de verbeelding over. Je moest maar een kleine pas achteruit zetten om de directe omgeving te zien: een gloednieuwe Albert Heijn, Aldi en Action, en dan moest de nieuwe winkel van Lidl er ook nog komen. Op dezelfde dag bezochten we de onafhankelijke winkel Peltri, een echte ‘local hero’, maar ook een Colruyt, een spectaculaire winkel van Alvo en een verouderde Delhaize, die intussen in oktober een verjongingskuur kreeg. Er was ook een slachtoffer in Pelt: een franchisehouder van Carrefour Market moest de deuren sluiten, op een moment dat steeds meer zelfstandigen vrezen dat ze het slachtoffer zullen worden van de verzadiging op de markt.
Voor de retailers worden de plaatsen duur. Onze markt lijkt meer dan ooit verbrokkeld. Op lokaal niveau kondigen zich tientallen harde gevechten aan.
In de loop van zijn geschiedenis is België altijd het slagveld geweest voor de troepen van grote Europese dynastieën. Vandaag heerst er vooral vrede, maar Vlaanderen is wel het decor voor de schermutselingen van talloze foodretailers. Een eerbetoon aan de welvaart en de koopkracht van de Vlamingen? Of de overtuiging om het publiek beter en tegen lagere prijzen te bedienen? Na de grote angst voor de Duitse hard discounters 25 jaar geleden is het nu Jumbo die een steen in de kikkerpoel gooit. Albert Heijn breidt nog altijd uit en Jumbo drijft het aantal openingen op. Een goede zaak voor de consument, die kan kiezen uit een groot en kwalitatief aanbod, al is het nog niet zeker dat dat zich ook in betere prijzen vertaalt. Voor de retailers daarentegen worden de plaatsen duur. Onze markt lijkt meer dan ooit verbrokkeld. De globale hiërarchie op de markt staat niet op de helling, net zomin als de plaats van de marktleider. Maar op lokaal niveau kondigen zich tientallen harde gevechten aan. Het is tijd om zich voor te bereiden en te investeren.
Wil u de keuze van de andere leden van de redactie ontdekken?