Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
#4 2020 loopt bijna op zijn einde… dat werd tijd! Een bijzonder jaar dat ruimte liet voor even bijzondere initiatieven en nieuwigheden. Deze week delen de 5 redactieleden van Gondola het idee, het concept of de innovatie die hen het meest is bijgebleven. Nu is het de beurt aan Dominique Soenens.
In het voorjaar krabden ze zich bij Colruyt even in het haar. De coronacrisis legde hen zoals wel meer foodretailers geen windeieren, maar tegelijk stonden er gebouwen leeg, inclusief keukens waar gekookt werd voor het personeel. De vraag was: wat konden ze daarmee doen? Misschien speelde Colruyt al eerder met het idee om maaltijden te leveren bij consumenten, dat is niet duidelijk, maar halfweg het voorbije jaar startte het met Rose Mary. Ook Delhaize startte, samen met start-up Tastyoo, een afhaaldienst voor maaltijden. Zelfs voedingsreus Kraft Heinz doet mee: na een test besloot het om bereide maaltijden in grote steden over heel Europa te gaan leveren.
Colruyt werkt vanuit een zogeheten spookkeuken, een fenomeen dat door de coronacrisis zijn doorbraak beleefde in ons land: een keuken zonder restaurant van waaruit enkel afhaalmaaltijden bereid en aan huis geleverd worden. Opvallend is dat retailers daarmee de plaats innemen van de horeca, die een horrorjaar beleefde, maar niet snel reageerde op de nieuwe omstandigheden. Maaltijden afhalen bij de eerste lockdown lukte tijdens de eerste lockdown nog niet zo goed, iedereen was te verrast om snel te reageren. Een online alternatief op poten zetten lukt bovendien niet in een handomdraai, zeker niet voor (per definitie) kleinschalige restaurants. Retailers hadden die middelen vaak wel en zetten een leverdienst voor verse maaltijden op poten. In een jaar waarin de meeste foodretailers sowieso al recordomzetten neerzetten, is een bijkomend middel om klanten aan zich te binden.
Intussen hebben ook restaurants zich aangepast aan de nieuwe situatie en bieden ze afhaalmaaltijden aan, maar toch lijken foodretailers plaats verworven te hebben op de markt. Niemand weet wat de toekomst zal brengen, maar duidelijk is wel dat de coronacrisis in veel gevallen trends versterkt die er al voor de crisis waren. Dat geldt voor de opmars van e-commerce, maar ook voor de ontwikkeling van afhaalmaaltijden. Het ligt voor de hand te denken dat het fenomeen zich kan handhaven eens de crisis achter de rug is. De reden: het gaat om een kostenefficiënt model dat inspeelt op gemak en in het buitenland al zijn succes bewezen heeft. De grens tussen horeca en retail vervaagde al voor corona, dankzij – of door – de crisis vervaagt die nog verder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?