Serie Onze top 2020: solidariteit brengt warmte in tijden van crisis
#3 2020 loopt bijna op zijn einde… dat werd tijd! Een bijzonder jaar dat ruimte liet voor even bijzondere initiatieven en nieuwigheden. Deze week delen de 5 redactieleden van Gondola het idee, het concept of de innovatie die hen het meest is bijgebleven. Nu is het de beurt aan Lisa Goethuysen.
2020 is een jaar dat we met zijn allen liefst zo snel mogelijk vergeten. Hoewel de foodretail en e-commerce hoge toppen scheerden, kleurden de cijfers van veel non-foodwinkels en horecazaken bloedrood. Naast al dat slechte nieuws over winkels die over de kop gingen of bescherming aanvroegen tegen schuldeisers, was er gelukkig ook plaats voor een streepje licht in deze donkere tijden, een streepje warmte die consumenten, producenten, merken en winkeliers aanspoorde om te blijven doorgaan. De solidariteit was nog nooit zo groot. Dat bleek het afgelopen jaar uit de talloze solidariteitsacties die bedrijven en consumenten op poten zetten. Zo stelden heel wat producenten zoals Bruggeman, Van De Velde of Ontex hun fabrieken ter beschikking om massaal handgel of mondmaskers te produceren, kregen handelszaken die verplicht hun deuren moesten sluiten hulp om hun producten online aan te bieden zodat ze het hoofd boven water konden houden of pakte onder meer Delhaize uit met een solidariteitskorting om tegemoet te komen aan de verminderde koopkracht van de consument.
Er werd aan iedereen gedacht. Spelers als Krëfel, Lidl en AB InBev schonken bijvoorbeeld tablets en computers aan mensen die sociaal geïsoleerd zijn zodat ze in contact kunnen blijven met hun vrienden en familie, of er werden speciale acties opgericht om mensen thuis bezig te houden. Denk bijvoorbeeld aan het platform van JBC met activiteiten voor kinderen. Daarnaast ging er veel aandacht uit naar het zorgpersoneel. Naast de vele schenkingen, spanden retailers zich in om boodschappen bij het zorgpersoneel te laten leveren en kregen zorgverleners voorrang in de winkels.
Toch was er vooral ook veel solidariteit tussen de retailers onderling, of het nu ging om offline of online spelers. In tegenstelling tot de horeca en de vele non-foodwinkels die tijdelijk verplicht hun deuren moesten sluiten, was het over de koppen lopen bij de food-retail en e-commerce. De afgelopen maanden was het een ware race tegen de klok om de rekken van supermarkten gevuld te houden of de e-commercepakjes tijdig aan huis te leveren, al werd het personeel achteraf wel beloond voor die extra inspanningen met onder meer extra verlof of een premie. Om de enorme werkdruk te verlichten en tegelijk de zwaar getroffen sectoren te ondersteunen, werden werkkrachten uit onder meer de non-foodsector tijdelijk ingeschakeld in de winkels of in de logistieke afdelingen. Een mooie wisselwerking die tot op de dag van vandaag standhoudt. Zo bleek recent nog dat supermarkten duizenden extra werkkrachten inzetten om de drukke eindejaarsperiode, zeker nu de horeca dicht moet blijven, het hoofd te bieden.
Een ding is duidelijk: solidariteit heeft de sector door dit ellendige jaar weten te sleuren en dat zal het in 2021 ook moeten doen, want de strijd is nog niet gestreden. Terwijl verschillende landen al volop bezig zijn met het vaccineren van de bevolking tegen COVID-19, maakt de wereld intussen kennis met een nieuwe variant van het virus waarvan we de impact op gezondheids- en economisch vlak nog niet kennen. 2021 zal daarom vooral een overgangsjaar zijn. Een jaar waarin vele non-foodwinkels en vooral de horecazaken hun wonden zullen moeten likken en terug de schouders rechten voor de toekomst, maar ook een jaar waarin de retail zich zal moeten aanpassen aan nieuwe consumptiegewoontes en het nieuwe normaal. Het wordt een jaar waarin retailers, merken, producenten en consumenten elkaar zullen moeten blijven ondersteunen om er weer bovenop te geraken. Maar als ze de solidariteit vasthouden, zal het de weg naar boven toch al een beetje verlichten.