Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
Door de COVID-19-crisis zijn dark kitchens aan een opmars bezig: restaurants waar mensen niet kunnen eten, maar enkel eten kunnen bestellen. Ook zonder de huidige crisis ligt er een mooie toekomst in het verschiet voor het fenomeen.
Je vindt er geen tafels, geen sfeervolle verlichting en evenmin obers die je bedienen. De succesvolste restaurants van het moment zijn, dankzij COVID-19, dark kitchens: restaurants waar je niet kan eten, maar wel online of telefonisch een maaltijd kan bestellen die via leveringsdiensten als Deliveroo, Takeaway of Uber Eats aan huis geleverd worden. Het fenomeen was in het buitenland al langer bekend, maar beleeft door de crisis bij ons zijn doorbraak. Niet zo lang geleden raakte bekend dat Colruyt Group met Rose Mary maaltijden bereidde die per fiets in Brussel verdeeld worden, terwijl deze week ook televisiekok Wim Ballieu, ook bekend van Balls & Glory, met een dark kitchen begint. De Belgische consument raakt er op die manier meer en meer vertrouwd mee, nu het aantal afhaalmaaltijden groeit en de horeca door de tweede golf van de pandemie de deuren moet sluiten. In Elsene heeft het bedrijf Cooklane, dat zich specialiseert in keukens die zich exclusief richten op bezorgmaaltijden, zelfs een vergunning aangevraagd om een voormalige garage om te bouwen tot een kookfabriek voor tien keukens.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?