- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat Amazon achterna. Het wil volgend jaar al de eerste AH To Go-winkels zonder kassa’s testen, zegt topman Wouter Kolk.
Amazon verbaasde eind vorig jaar vriend en vijand met de aankondiging van Amazon Go, een buurtsupermarkt zonder kassa’s en wachtrijen, waar je aankopen automatisch worden afgerekend via je smartphone wanneer je naar buiten wandelt. Hoewel het concept nog altijd niet klaar is voor een publieke lancering (de winkel is nog steeds uitsluitend toegankelijk voor Amazon-personeel), heeft het heel wat losgemaakt in de food retailwereld.
Zo denkt nu ook Albert Heijn om in de richting van Amazon Go te gaan, en wel met zijn AH To Go gemakswinkels. Dat heeft topman Wouter Kolk gezegd in De Telegraaf. “Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH To Go-winkels zonder kassa kunnen testen”, zegt de Nederlandse CEO. “We testen bewust bij AH To Go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen.” Achter de schermen wordt er dus al gewerkt aan een systeem à la Amazon Go, al zal het er anders uitzien, meent Kolk.
Naar aanleiding van het 130ste jubileum van Albert Heijn, blikt de retailer ook vooruit en denkt het na over wat de toekomst van de supermarkt kan zijn. Zo zullen “supers” in de toekomst van wijk tot wijk verschillen en inzetten op beleving en snelheid, denkt Kolk. Ook zal online steeds meer groeien, en de snelheid ervan zal ook toenemen, voorspelt de AH-baas.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?