Steeds meer supermarkten rantsoeneren producten als bloem en olie. Na Colruyt en Lidl vorige week beperken nu ook Aldi en sommige winkels van Carrefour de hoeveelheden die klanten van een bepaald product kunnen kopen. 

Aldi voert een regel in voor al zijn winkels waardoor klanten maximaal drie stuks oliën, tarwebloem en bakmixen per kassaticket mogen aankopen. De discounter zal daarover met affiches communiceren met zijn klanten. Het probleem ligt bij de logistiek, die de plotse opstoot in de vraag naar producten niet kan volgen. Ook Carrefour voert beperkingen in, maar bekijkt die winkel per winkel. Elke winkeldirecteur mag beslissingen of en voor welke producten er beperkingen ingevoerd worden. Vorige week kwamen de eerste berichten over nakende tekorten voor zonnebloemolie en bloem, waardoor veel consumenten zich naar de supermarkt repten om een voorraad in te slaan. Colruyt kondigde vorige week al aan om de verkoop van bepaalde producten in te perken. De supermarktketen vroeg klanten om maximaal twee stuks olie of bloem mee te nemen. Lidl kondigde beperkingen aan op olie, groenteconserven en toiletpapier. De supermarkten benadrukken dat er geen tekorten zijn voor de producten in kwestie, maar dat de rush erop voor logistieke problemen zorgt.