- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na Aldi, gaat ook mede-discounter Lidl een webshop openen in China. Het werkt daarvoor eveneens samen met Tmall Global, het online platform van Alibaba.
De Chinese webshop van Lidl zou volgens Lebensmittel Zeitung deze week van start gaan. De discounter zal er vooral huismerkproducten zoals ontbijtgranen, pasta and kookingrediënten zoals balsamicoazijn aanbieden, maar ook typisch Duitse producten zoals Combino, Bellarom en Sondey verkopen.
In tegenstelling tot Aldi, dat de producten voor zijn Chinese webshop vanuit Australië importeert, zal Lidl zijn aanbod rechtstreeks uit Duitsland laten komen via een dochterbedrijf in Hong Kong.
Steeds meer Westerse retailers verkopen online via Alibaba hun producten in China. Het verkoopplatform Tmall van de Chinese internetgigant laat hen toe de markt voorzichtig af te tasten, zonder al te veel investeringen te moeten doen of winkels te moeten openen. Zo gingen ook Albert Heijn, JBC en recent Colruyt al een samenwerking aan met Tmall.
Daarmee spelen de winkelketens in op de groeiende vraag naar Europese producten in China. De groeiende middenklasse in het land associeert Europa met kwaliteit, zeker op vlak van voeding.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?