De Spar-winkels van Colruyt, die uitgebaat worden door zelfstandige ondernemers, groeien in procent harder dan de groep. Dat zegt topman Dirk Depoorter aan Gondola.

Toen Colruyt Group afgelopen dinsdag haar jaarresultaten bekend maakte, was er vooral aandacht voor de cijfers van de Colruyt-supermarkten. Begrijpelijk, aangezien het enseigne Colruyt Laagste Prijzen de populairste supermarktformule van het land is én in omzet de belangrijkste formule is van de groep. 

Toch is de groep Colruyt al lang meer dan enkel de gelijknamige supermarkten. Zo is het bedrijf al jaren bezig aan een diversificatie met winkelformules zoals Okay (kleinere winkels), Bio-Planet (biologische voeding) en Cru (luxueuze versmarkt). Ook die deden het goed en realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 11,5%. De gezamenlijke winkelomzet van de speelgoedwinkels van Dreamland en babyketen Dreambaby daalde met 3%, grotendeels door het wegvallen van Pasen.

Retail Partners stabiel, Spar groeit

Daarnaast is Colruyt al sinds 2003 (net als Lambrechts) licentiehouder van de Spar-formule in België. De resultaten van de Spar-winkels worden echter niet afzonderlijk gegeven, maar bij de groothandelsactiviteiten gerekend. Die omvatten de leveringen aan zelfstandigen in België (Retail Partners Colruyt Group) en Frankrijk (Coccinelle, CocciMarket en Panier Sympa).

Het afgelopen boekjaar boekten die activiteiten een omzetgroei van 0,4% tot 771 miljoen euro, die voornamelijk werd gerealiseerd door de geaffilieerde winkels in Frankrijk. De omzet van Retail Partners Colruyt Group, die de samenwerking met de Spar-ondernemers en leveringen aan Alvo, zelfstandige Mini Markets en zelfstandige winkeliers omvat, bleef stabiel.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de zelfstandige ondernemers van Spar Colruyt een slecht jaar achter de rug hebben, zegt Dirk Depoorter (directeur-generaal Retail Partners) aan onze redactie. “De Spar-winkels kenden vorig jaar een mooie evolutie. Onze zelfstandige ondernemers hebben dat heel goed gedaan. De reeds vernieuwde winkels, en dat zijn er al een 150-tal, groeien in procent meer dan de groep.” Ter herhaling: de groep boekte het afgelopen jaar een omzetgroei van 2,8%.

De groei van Spar blijft in de resultaten echter verborgen, en wordt naar beneden gehaald door de overige groothandelsacitiviteiten. “Over de prestatie van de Alvo-winkels kan ik niets zeggen, want daar werken we niet op commercieel vlak mee samen. We verzorgen enkel de aankoop en de logistiek", zegt Depoorter.

Het is dus zeker niet zo dat de zelfstandige tak van Colruyt Group achter blijft, terwijl de franchisewinkels net voor groei zorgen bij de concurrentie. “In procent groeien we harder dan de Colruyt-supermarkten, maar dat neemt niet weg dat de geïntegreerde business nog altijd veruit het grootst is binnen de groep.”

Nog renovaties

Bovendien gaat Colruyt verder Spar-winkels renoveren dit jaar, wat de resultaten van volgend jaar ten goede zal komen. “Ieder jaar vernieuwen we 15 à 20 winkels, en zien we dat dat een effect heeft op de omzet. Daarnaast zullen er dit jaar ook nog een 7-tal nieuwe winkels de deuren openen”, aldus Dirk Depoorter.