- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De cijfers van de categorie babyvoeding mogen dan wel teleurstellen, toch bruist de categorie van de innovaties. Bovendien willen ouders hun kinderen bewuster laten eten en zijn ze op zoek naar convenience.
De laatste jaren gaat het niet zo goed met de categorie baby in het algemeen. Het geboortecijfer in België gaat al jaren achteruit. “Gemiddeld over de jaren heen stellen we dat er ongeveer 115.000 geboortes per jaar zijn, met ongeveer 112.000 geboortes in 2020”, verklaart Karlien Desmedt, CDT manager bij Infant Nutrition Belgilux (Nestlé). “Op korte termijn werd dit ook mede beïnvloed door de COVID-19-crisis.” En die gemiddelde geboortedaling heeft ook een impact op de cijfers van de categorie babyvoeding. Het segment daalde volgens jaarcijfers van Nielsen die tot begin oktober 2021 liepen met 1,3% in waarde en met 2,2% in volume. Daarbij zien we vooral dat de babymaaltijden (-7,6% in waarde en -6,4% in volume) het minder deden, in tegenstelling tot de fruitpapjes (+4,5% in waarde en +2,9 in volume) en de desserts (+4,8% in waarde en +4,1% in volume) die wel goed scoorden. De daling bij de babymaaltijden heeft volgens Colruyt vooral te maken met het corona-effect: “We zien dat ouders zich betere ouders voelen wanneer ze zelf eten klaarmaken voor hun baby. Dit werd versterkt doordat mensen meer thuis waren, meer van thuis uit werk(t)en en minder reisden.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?