#1 Colruyt, Carrefour en Delhaize presenteren hun doelstellingen voor 2020 op vlak van duurzaamheid. Zonder aan greenwashing te doen. Ontdek elke week een andere visie. Beginnen doen we met Carrefour.
Door tijdens het eerste trimester van 2020 producten te verkopen die de houdbaarheidsdatum overschreden hebben (met de vermelding ‘ten minste houdbaar tot’), bindt Carrefour verder de strijd aan met voedselverspilling. “We willen vooral een evenwicht bekomen tussen de traditionele activiteit van Carrefour Belgium, met name het partnership met de Voedselbanken, en nieuwe initiatieven als ‘Too Good To Go’ en de verkoop van producten die de houdbaarheidsdatum overschreden hebben”, weet Pascal Léglise, duurzaamheidsverantwoordelijke van Carrefour Belgium.
"Carrefour neemt met de strijd tegen de voedselverspilling een voorsprong op de andere retailers”, verklaart Pascal Léglise, sustainability verantwoordelijke bij Carrefour. Hij is dan ook erg trots op de weg die het bedrijf twee decennia geleden ingeslagen is. In 2001 sloot de toenmalige GB-directie immers als eerste retailgroep een akkoord met de Belgische Federatie van Voedselbanken. “In 1999 tekenden we al een overeenkomst die stipuleerde dat alle nog eetbare maar niet-verkochte producten aan de Federatie van Voedselbanken zouden geschonken worden”, licht Pascal Léglise toe. “Indertijd hadden de klanten ook de mogelijkheid om producten te kopen om te doneren aan ngo’s of aan de scouts. GB/Carrefour was de eerste keten die schenkingen deed, en ook vandaag gaan we daar nog steeds mee door.” In 2019 heeft de retailer in totaal zo’n twee miljoen maaltijden weggegeven aan de zwaksten uit onze samenleving. Die goederen worden verdeeld via verschillende verenigingen in België, die actief zijn bij verschillende kansengroepen. Dat initiatief is ondertussen trouwens gemoderniseerd, want tegenwoordig werkt Carrefour samen met de Schenkingsbeurs, een platform dat sinds 2013 de relatie faciliteert tussen bedrijven die over onverkochte waren beschikken en de Voedselbanken. “We werken bovendien mee aan de ontwikkeling van vijf Sociale Kruideniers”, vervolgt Pascal Léglise. “Carrefour schenkt onverkochte producten die nog geconsumeerd kunnen worden en bestemd zijn om verkocht te worden bij de Sociale Kruideniers. Deze goederen zijn op die manier vaak 80% goedkoper dan in de gewone winkels. Zo werken we samen met Solikoop in Leuven, Les Capucines in het centrum van Brussel, Lokaal Steunpunt in Mechelen en de OCMW’s van Bonvillers en Quaregnon.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?