Op 31 maart 2022 werden de laureaten van door Gondola georganiseerde Personality of the Year Awards bekendgemaakt. Ontdek ze hier.
Een ding is zeker: de vakjury hield absoluut geen rekening met persoonlijke sympathieën maar baseerde haar oordeel op een aantal criteria die vooraf vastgesteld werden. Zo ging het absoluut niet over de activiteiten of de resultaten van de bedrijven waarin de leidinggevenden in kwestie actief zijn maar om hun persoonlijke managerskwaliteiten. Er werd onder meer het grootste belang gehecht aan het feit of ze hun collega’s en concullega’s wisten te inspireren. En ook of ze met hun professionele kwaliteiten niet alleen de belangen van hun eigen bedrijf wisten te behartigen maar als voorbeeld fungeerden voor de hele sector. Een ander belangrijk criterium was of ze met hun gedrevenheid erin geslaagd waren om verandering en innovatie in hun vakgebied aan te jagen. Uiteraard kwamen ook hun recepten om te overleven ondanks de moeilijke situatie tijdens de pandemie ten berde.
Retail Personality of the Year 2021-2022: Hilde Decadt (Carrefour)
We schreven 1995 toen Hilde Decadt, een masterdiploma in de Toegepaste Economische Wetenschappen op zak, als een blok viel voor het beroep van retailer. Carrefour heette nog gewoon GB, toen ze voor het eerst leiding gaf aan een reeks eigen supermarkten van de gigant. Vervolgens werd ze er aankoopster droge voeding, marketingverantwoordelijke voor de supermarkten, om daarna de afdeling van de eigen supermarkten en buurtwinkels te gaan leiden en het uiteindelijk, vier jaar geleden, tot COO van Carrefour België te schoppen. Je kan dus gerust stellen dat ze het huis kent als haar spreekwoordelijke broekzak.
Als COO heeft Hilde heel wat hooi op haar vork. Zij moet niet alleen zorgen voor de goede dagelijkse gang van zaken in het winkelpark, maar ook voor de goede relaties tussen de groep, het hoofdkantoor, de verkooppunten, de uitgebreide pool van franchisenemers en de sociale partners. Koelbloedigheid, een diplomatische houding en een grote bereidheid tot luisteren zijn cruciaal in haar functie. Om nog te zwijgen van een enorme besluitvaardigheid, de allerbelangrijkste capaciteit die je nodig hebt in de job.
Decadt heeft de afgelopen jaren echter meer dan bewezen dat ze over al die nodige kwaliteiten beschikt. De rechtstreekse communicatielijnen die ze tijdens de Covid-19-periode wist in te voeren, stelde Carrefour in staat om snel, transparant en op een voorbeeldige manier te reageren op de situatie.
Meer recent was het ook nodig iedereen in het bedrijf te mobiliseren om de gevolgen van het sociale conflict bij Kuhn & Nagel zoveel mogelijk te verzachten: er moesten concrete oplossingen gevonden worden, begeleidende maatregelen getroffen...
Het vergt karakter, energie en talent om dergelijke omstandigheden het hoofd te bieden. Leiding geven betekent bovendien ook een visie delen. Er heeft een ingrijpende verandering plaatsgevonden in de organisatie. Klantentevredenheid staat centraal, maar het is niet altijd evident voor een centrale om de vinger aan de pols te houden in het veld. Hilde Decadt werd verdiend gekozen uit de prestigieuze shortlist die de jury samengestelde. Elke naam die erop voorkwam beschikte over grote troeven om de award in de wacht te slepen.
Zo heeft Arvesta-CEO Erik Lauwers zijn groep hervormd en herpositioneerd tot volwaardig retailer en daarbij opmerkelijke resultaten geboekt.
Stéphane Genicot bracht dan weer zijn 30 jaar ervaring in de food retail, opgedaan bij Delhaize en Intermarché, mee naar louis delhaize/Delfood. Zijn expertise op het gebied van producten, aankopen en concepten is zeer uitgebreid en zijn aanstekelijke enthousiasme wordt zeker een belangrijke troef voor zijn nieuwe werkgever, die onlangs een ambitieus en innovatief project heeft onthuld.
Alexandros Boussis, Senior VP bij Delhaize, staat op zijn beurt hoog aangeschreven in de markt omwille van zijn strategische visie en zijn bijdrage tot de nieuwe commerciële strategie van de onderneming rond de Super Plus-kaart. De jury was ook zeer gevoelig voor de inspanningen die hij leverde om ervoor te zorgen dat Delhaize een sterke Belgische identiteit heeft weten te behouden binnen een internationale groep.
Dat Jan Peeters van het familieconcern Peeters-Govers op deze lijst terecht kwam is uiteraard een evidentie. Deze zelfstandige onder de retailers is een ondernemer met indrukwekkende ambities en resultaten. De Albert Heijn multifranchisenemer baat ondertussen al 14 winkels van het Nederlandse enseigne uit, waaronder de bijzonder succesvolle Albert Heijn XL in het Malinas-winkelcentrum.
Peter Isaac, algemeen directeur van Jumbo, heeft Jumbo niet alleen op de Belgische retailkaart gezet, hij verhoogt nu ook het tempo van nieuwe openingen. De tijd van proefprojecten is voorbij: de kalender voor de volgende 10 openingen ligt vast. De sector volgt die evolutie alvast met argusogen.
Ten slotte is er Stefan Goethaert, de volgende COO van Colruyt, die verschillende projecten met toegevoegde waarde binnen de groep heeft ontwikkeld, van verticale landbouw over mosselkweek tot de eco-score. Innovatie, baanbrekend werk en nieuwe diensten, in overeenstemming met de waarden van de Groep, hebben zijn carrière gestuurd. Dit zegt veel over de ambities van de marktleider, die een neus heeft voor nieuwe trends.
Brand personality of the year 2021-2022: Michel Mersch (Nestlé)
Wat de fabrikanten betreft, werd de titel van "“Brand personality of the year 2021-2022” door de jury toegekend aan Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux. Ook dit is een mooi verhaal van trouw aan een bedrijf waar deze handelsingenieur, afgestudeerd aan de ICHEC al meer dan 20 jaar aan de slag is. De stijlvolle Michel Mersch is een charismatisch persoon en een zeer menselijke manager die oprechtheid hoog in het vaandel draagt.
De Nestlé Belgilux baas verdedigt de belangen van zijn onderneming en treedt op een duidelijke manier op, via de merkverenigingen, om hun stem te laten horen. Hij speelt deze rol echter op een respectvolle manier. Hij geeft voldoende duiding en kiest nooit voor een loopgravenoorlog maar tracht positieve oplossingen aan te brengen.
Deze captain of industry is zich namelijk ten volle bewust van de nieuwe uitdagingen waarmee producenten en retailers geconfronteerd worden, en hanteert in dit kader een strikte ethiek. Als hij zijn woord geeft of een overeenkomst afsluit kan je daar blindelings op vertrouwen en hij streeft naar duurzame partnerships.
De gentleman manager is ook een heel menselijke baas. Hij bezielt zijn medewerkers door hun werk en dossierkennis te erkennen en hen op een charismatische maar toegankelijke manier te ondersteunen en te inspireren.
Ook hier bleken de genomineerden van de jury van hoge kwaliteit. Silvia Wiesner, sinds 2021 Managing Director van Unilever België & Luxemburg, wist de markt snel voor zich te winnen met haar verfrissende aanpak en nieuwe bedrijfscultuur, gebaseerd op een positieve attitude.
Gert-Jan Bosman, Managing Director van Dr. Oetker Belgium & The Netherlands wordt door de branche gezien als een ware inspirator, een uitstekende netwerker, maar ook een toonbeeld van integriteit.
Bart Peeters, Managing Director van Spadel, wordt door velen omschreven als de rijzende ster onder de leidinggevenden in de sector. Hij slaagt er dan ook op een buitengewone manier in om alle krachten binnen het bedrijf te mobiliseren en zo de toekomst uit te tekenen.
Ten slotte is de aanwezigheid van Lotus-CEO Jan Boone ook zeker geen verrassing. De jury had een immens respect voor het indrukwekkende parcours van een bedrijf dat vroeger slechts een KMO was en dat zijn succes in grote mate de danken heeft aan de topman die voor de expansie heeft gezorgd.
Rebel / Waver Maker of the year: Stephane Ronse (Foodbag / Rayon)
Deze nieuwe categorie werd dit jaar in het leven geroepen om mensen te onderscheiden die erin slagen om daadwerkelijk grenzen te verleggen.
De jury bekroonde Stephane Ronse, die Foodbag, een thuisbezorgingsdienst voor kookpakketten, heeft gelanceerd. En daarna nog eens de Belgische online supermarkt Rayon uit de grond stampte en de Groep Colruyt ervan overtuigde om er in te investeren. De jury zette daarbij Stephanes oprechte persoonlijkheid in de verf en prees en zijn durf om het als puur Belgische speler op te nemen tegen een gigant als Hello Fresh.
Sadik Cevik, Managing Director van Gorillas, heeft de krantenkoppen gehaald. De ambitie is er, de race naar het marktleiderschap is van start gegaan, de grote investeerders zijn gevonden... Wordt dus vast en zeker vervolgd!
Ook Stijn Martens, oprichter van Hopr, de eerste online supermarkt van België, viel de jury op.
Een dikke proficiat aan alle winnaars, maar ook aan alle genomineerden van deze bijzonder sterke editie!