- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De boodschap was duidelijk vanmorgen tijdens de persconferentie van Picard België: het enseigne zet zijn uitbreiding in België voort. Het bedrijf streeft ernaar in de komende vijf jaar een zestigtal nieuwe verkooppunten te openen. Waren deze vestigingen tot nu toe geconcentreerd in Brussel en zijn directe omgeving, binnenkort moet het noorden van het land worden veroverd. Picard België zal voor eind 2012 nog twee nieuwe winkels openen, een in Stockel en de andere in La Bascule, in de regio Ukkel. In 2013 zouden 10 winkels hun deuren moeten openen. Het bedrijf zal zich cirkelvormig uitbreiden, te beginnen in de omgeving van Brussel, maar er zouden ook al contacten zijn gelegd in Gent en Antwerpen. Volgens onze informatie zal overigens binnenkort een testperiode van start gaan in Antwerpen.
Volgens Georges Heilmann (Managing Director van Picard België), zijn de consumenten in Vlaanderen bijzonder dol op bereide maaltijden. Wat natuurlijk alles te maken heeft met deze plannen. In België consumeert elk huishouden gemiddeld ongeveer 50kg diepvriesproducten per jaar, tegen 35kg in Frankrijk. Bovendien zou de markt voor diepvriesproducten jaarlijks 3 tot 5% groeien.
Picard geeft blijk van ambitie, maar is er daarom nog niet op uit om onder O’Cools duiven te schieten. “De locaties van O’Cool komen niet overeen met de plaatsen die wij kiezen in termen van populatie of zelfs van toegang. Wij geven vooral de voorkeur aan kleine locaties (150-300m2) in het stadscentrum. O’Cool kan juist niet in de grote stad leveren”, aldus de uitleg van Philippe Pauze, voorzitter van de Picard-groep.
Picard France, dat zijn op dit moment 1200 producten, waarvan 98% onder het merk Picard of onder eigen merk wordt verkocht. Picard, dat vaak wordt gepromoot als het favoriete merk van de Fransen, heeft in Frankrijk een marktaandeel van 18,5%. In België biedt het ongeveer 900 referenties, waaronder 15 Belgische. In november zal Picard in Frankrijk en België zijn eerste gamma babyproducten lanceren. Met een aanwezigheid in Frankrijk, Italië en België, realiseerde Picard in het boekjaar 2011-2012 een omzet van 1,3 miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?