Picnic: de supermarkt waar de klant beslist wat er te koop is
Boodschappen doen vanuit je luie zetel en ze gratis thuis geleverd krijgen? In Nederland gooit internet only supermarkt Picnic met die formule hoge ogen. Bovendien kiest de klant wat er te koop aangeboden wordt. Medeoprichter Gerard Scheij is op 21 november te gast op Gondola’s Gala Night.
In Nederland zijn in tientallen steden de elektrische bezorgkarretjes van online supermarkt Picnic in korte tijd een vertrouwd zicht geworden. In totaal zijn het er achthonderd. Fysieke winkels zijn er niet. De supermarkt schoot in 2015 uit de startblokken en groeit sindsdien als kool. In 2018 groeide de omzet naar 100 miljoen euro en ondertussen heeft de e-speler meer dan 275.000 klanten. Picnic is vandaag ook aanwezig in Duitsland. Het recept is simpel: online je boodschappen bestellen (voor een minimumbedrag van 25 euro), waarna een bezorger je ze zonder tussenschakels gratis thuisbezorgt. Je moet niet wachten in de rij, als klant weet je tot op het halfuur precies hoe laat de bezorger aan je deur staat. Een succes, al is het bedrijf wel nog altijd verlieslatend. In 2020 moet het voor het eerst winstgevend zijn.
Data zijn cruciaal voor Picnic. Om te beginnen bij het assortiment: elke week zijn er zo’n honderd nieuwe items. Vaak seizoensgebonden producten, maar klanten kunnen ook zelf producten toevoegen die ze missen, via de functie ‘Mis je iets?’. Als een product meer dan vijf keer wordt genoemd, voegt Picnic het aan het assortiment toe. Het systeem is zelflerend: hoe meer informatie het krijgt, hoe nauwkeuriger het kan inspelen op de behoeften van de consument. Op die manier bepaalt niet de supermarkt, maar de klant zelf welke producten aangeboden worden. Het assortiment wijkt daardoor af van traditionele supermarkten. Die bieden soms twintig verschillende soorten van één product aan, terwijl dat niet altijd nodig is.
Natuurlijk bieden klassieke supermarkten ook thuisleveringen aan, maar toch is Picnic uniek in zijn soort. Vooreerst omdat het gratis levert, terwijl anderen minstens 4 euro aanrekenen. Dat is opmerkelijk, omdat e-commercebedrijven het moeilijk hebben om rendabel te zijn. Zelfs Zalando worstelt om een goed businessmodel te vinden. Al heeft dat vooral te maken met retours, iets waar Picnic niet mee te maken krijgt. Het verklaart de populariteit van de app. Picnic bezorgt momenteel op 70 plaatsen en voegt systematisch nieuwe locaties toe. Er wordt met 25 distributiecentra in Nederland en drie in Duitsland gewerkt. Wil je klant worden, dan word je standaard op een wachtlijst geplaatst om te kijken wanneer je in een bestaande route past of hoe groot de vraag naar bezorging is, zodat dit in de nabije toekomst aangeboden kan worden.
Gala Night 2019
Wil je meer weten over Picnic en hun plannen? Kom dan luisteren naar Gerard Scheij die als gastspreker aanwezig zal zijn tijdens onze befaamde Gala Night 2019.