De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot vraagt zijn klanten opnieuw om te investeren in het bedrijf. Dat meldt het Nederlandse NU.nl. In augustus haalde het bedrijf op deze manier al een half miljoen euro op.

Pieter Pot doet opnieuw een beroep op zijn klanten. Na een succesvolle eerste financieringsronde in de zomer, waarbij het bedrijf 500.000 euro wist te verzilveren in plaats van de eerder verwachtte 200.000 euro, is de verpakkingsvrije online supermarkt opnieuw op zoek naar vers geld. Zoals CEO Jouri Schoemaker uitlegt aan NU.nl, kon de keten met het geld uit de eerste financieringsronde driekwart van het assortiment opnieuw bevoorraden. "Het was een tijdelijke oplossing, maar het zette nog niet genoeg zoden aan de dijk”, klinkt het. Schoemaker hoopt nu opnieuw genoeg geld op te halen om het assortiment aan te vullen en uit te breiden met onder meer verse groenten en fruit, pasta en noten maar ook diepvriesproducten. Het doel is om tussen de 1 en 2 miljoen euro in te zamelen.

Ter herinnering, begin dit jaar stevende Pieter Pot nog af op een faillissement, waardoor de leveranciers hun voorwaarden aanscherpten en eisten dat er eerst geld over de brug zou komen alvorens er producten zouden worden geleverd. Daarom introduceerde Pieter Pot een nieuwe vorm van crowdfunding en riep het zijn klanten op om kredieten (met rente) te kopen die vooruitliepen op toekomstige aankopen. Concreet betekent dit dat als ze 100 euro investeren, ze een tegoed van 110 euro krijgen om op de site uit te geven. Het tegoed stijgt naar 275 euro als ze 250 euro investeren en zelfs naar 570 euro voor 500 euro. "Dat zijn leningen voor de heel korte termijn", verklaart de CEO, die eraan toevoegt dat het vanaf volgende maand ook mogelijk zal zijn om de inleg om te zetten in aandelen.

Pieter Pot werd in 2019 in Nederland opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolten en maakte in oktober 2021 zijn entree in Vlaanderen voordat het vorig jaar naar de rest van België uitbreidde.