Unilever maakte vandaag zijn "solide" halfjaarresultaten bekend, met een sterke stijging van de onderliggende omzet en nettowinst, ondanks een lichte daling van de volumes.

In de eerste helft van 2023 boekte Uniliver een omzet van 30,4 miljard euro, een stijging van 2,7%. De voedingsmiddelengigant boekte ook een onderliggende omzetgroei van 9,1%, aangedreven door al zijn afdelingen, waarbij de prijzen met 9,4% stegen maar de volumes met 0,2% daalden. Dankzij deze prestaties kon Unilever zijn nettowinst met 22,1% verhogen tot 3,5 miljard euro. "Unilevers prestaties in het eerste halfjaar benadrukken de kwaliteiten die mij in het bedrijf hebben aangetrokken: een ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid, een portefeuille van grote merken en een team van getalenteerde mensen", aldus Hein Schumacher, de nieuwe CEO van de groep. Voor het hele jaar verwacht Unilever een groei van de onderliggende omzet van meer dan 5%, waarbij "de onderliggende prijsgroei gedurende het jaar gematigd blijft". Van de 2 miljard euro aan kostenstijgingen die het bedrijf voor 2023 voorspelde, wordt slechts 400 miljoen euro verwacht voor de tweede helft van het jaar. "We verwachten nog steeds een bescheiden verbetering van de onderliggende operationele marge voor het hele jaar, als gevolg van een hogere brutomarge en toegenomen investeringen in onze merken”, besluit Unilever.​​​​​​