Proefproject Lidl: 25 cent voor biefstuk
- Producten worden op dag van vervaldatum aan dumpingprijzen verkocht
- Proefproject in Luxemburg dat in najaar geëvalueerd wordt
- Kans is groot dat het ook naar België uitgebreid wordt
Een biefstuk voor amper 25 cent? Bij Lidl Luxemburg loopt een proefproject waarbij producten die de dag zelf nog vervallen aan dumpingprijzen worden verkocht. De kans is groot dat het concept op termijn ook naar België komt.
“Sinds mei krijgen producten die de dag zelf vervallen in onze tien Luxemburgse filialen het label Bon appétit, zéro gaspi”, zegt Isabelle Colbrandt, afdelingshoofd pr en communicatie in Het Laatste Nieuws. “Ze worden verkocht tegen zeer lage prijzen om te voorkomen dat ze moeten worden vernietigd. Vis of vlees dat de dag zelf vervalt, wordt verkocht aan 50 of zelfs 25 cent. Fruit herverdelen we in een box van 5 kilo en bieden we aan voor 1 euro. De helft van die opbrengsten wordt geschonken aan de Luxemburgse voedselbanken: zij kunnen er dan zelf voedsel mee kopen.”
De kans dat het Luxemburgse experiment naar ons land komt overwaaien, lijkt groot. “Het project wordt in het najaar geëvalueerd, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend”, zegt Colbrandt. Er is een wet die winkels verbiedt om te verkopen met verlies, maar dit soort producten vormt daarop een uitzondering: ze zijn niet meer voor (gewone) verkoop bestemd. Ook bij Delhaize zijn er producten die op de dag van de vervaldatum tegen verminderde prijs verkocht worden, maar Lidl gaat met deze prijzen nog een stuk verder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?