- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Promojagers lanceert een nieuwe website waarop de reclamefolders van 36 winkels samengebracht worden, geordend per categorie. “Ik krijg een kick als ik een grote besparing gedaan heb.”
Belgen zijn tuk op promoties. Ze pluizen folders uit en zoeken waar ze een koopje kunnen doen, zeker nu de algemene inflatie hoog is en blijft. West-Vlaming Gunther Devisch, in een vorig leven marketeer bij Lidl, is net zo. Hij is de drijvende kracht achter de website promojagers.be en de gelijknamige Facebookpagina met meer dan 407.000 leden. De website krijgt vanaf nu een nieuw uitzicht, met de promoties van 36 winkels die in verschillende categorieën ondergebracht worden. Devisch vroeg aan de leden van zijn community om mee te denken over hoe de website er moest gaan uit zien. “2.203 leden wilden één centraal platform waarop werkelijk álle mogelijke koopjes inzichtelijk geordend staan, per categorie”, aldus Devisch. De website heeft een team van acht vrijwilligers die dagelijks de belangrijkste webshops afspeuren, op zoek naar zogeheten knalpromo’s, uitzonderlijk grote promoties. Tegelijk kunnen leden promo’s die ze opmerkten, uploaden. Het voorbije jaar is het aantal promoties in supermarkten toegenomen. Uit cijfers van NielsenIQ blijkt dat in juni 19,8% van de verkoop een product in promotie was. Een jaar geleden was dat 18,9%. De stijging heeft te maken met de hoge inflatie, die nog steeds boven 3% uitkomt, en het feit dat de volumes in de markt dalen. A-merken zagen de voorbije jaren hoe huismerken marktaandeel wonnen en proberen nu consumenten te verleiden met gerichte promoties. Ook de hoge concurrentie in de Belgische foodretail draagt bij aan de hogere promotiedruk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?