- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour Group heeft in Frankrijk een minderheidsaandeel genomen in Cajoo, een start-up gespecialiseerd in quick commerce. Klanten kunnen er hun boodschappen bestellen en aan huis laten leveren in minder dan 15 minuten.
Onlangs berichtten we over de komst van DingDong en Gorillas op de Belgische markt, twee bedrijven die actief zijn in de ultrasnelle levering van boodschappen. Niet alleen in ons land is quick commerce aan een opmars bezig, ook bij onze Franse buren leeft het nieuwe fenomeen. Zo laat Carrefour Group weten dat het in Frankrijk een minderheidsbelang heeft genomen in de start-up Cajoo, die dit jaar het licht zag en ruim 2.000 food- en non-roodreferenties aanbied die in minder dan 15 minuten geleverd worden. Cajoo, dat meer dan 100.000 gebruikers telt, is momenteel beschikbaar in 10 Franse steden: Parijs, Neuilly-sur-Seine, Levallois-Perret, Boulogne-Billancourt, Lyon, Lille, Bordeaux, Toulouse, Montpellier en Nice. Hoeveel Carrefour Group neertelde voor de transactie is niet duidelijk, ook laat het niet weten om hoeveel aandelen het precies gaat. Al is het feit dat de groep investeert in quick commerce geen onbelangrijk gegeven: het bewijst namelijk dat de keten mee wil surfen op deze nieuwe trend. Naast een minderheidsaandeel, gaat Carrefour ook een exclusieve samenwerking aan met Cajoo, meer bepaald omtrent de bevoorrading en de operationele logistiek in de darkstores van Cajoo.
"De investering van Carrefour in Cajoo is een nieuwe stap in het digitale plan van de groep. Quick commerce is een belangrijke trend, die ontstaan is tijdens de lockdown, en nu steeds meer verankerd zit in de gewoonten van de consument, in al onze regio's. Als marktleider op het gebied van thuisbezorging van boodschappen in Frankrijk, speelt Carrefour in op deze nieuwe trend en onderzoekt het samen met Cajoo alle strategische mogelijkheden om waarde te creëren in dit nieuwe veelbelovende segment”, aldus Elodie Perthuisot, verantwoordelijke voor e-commerce, data en digitale transformatie bij Carrefour Group. In België is Cajoo momenteel nog niet actief.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?