Lotus Bakeries
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries
Lotus Bakeries haalde vorig jaar een recordgroei. Met een omzet van 877,5 miljoen euro doet het ook beter dan de verwachtingen. Met de komst van een nieuwe fabriek denkt het dit jaar nog meer koekjes te fabriceren.
De verwachtingen waren hooggespannen, maar Lotus Bakeries overtreft ze met haar jaarresultaten moeiteloos. Het haalt een omzet van 877,5 miljoen euro, een groei van 17% tegenover 2021. Het is ook een stuk boven de 861 miljoen die analisten voorzien hadden. De groei is deels te danken aan prijsstijgingen, maar ook deels aan volumegroei, die op 8,1% uitkwam. Lotus Biscoff, de bekende speculoosafdeling van het bedrijf, groeide met een kwart, Lotus Natural Foods met 24%. Lotus Bakeries investeerde vorig jaar ook meer dan ooit (153 miljoen euro). Dit jaar gaat er een nieuwe Biscoff-fabriek open in de VS terwijl er ook al grond gekocht werd voor een Thaise fabiek die in 2026 moet openen. Toch klom de winst met 13,8%, tot 103,30 miljoen euro. Dit jaar zullen er nog meer koekjes gefabriceerd worden dankzij de Amerikaanse fabriek. Ook de prijzen zullen blijven stijgen, geeft CEO Jan Boone aan. Al wil hij de prijsverhogingen “eerlijk en verantwoord’ houden. Lotus Bakeries zal daarom verder op kosten besparen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?