De Duitse supermarktketen Rewe heeft na een testfase een nieuwe kassavrije winkel geopend voor het grote publiek in Hamburg, zo maakte het woensdag bekend. Volgens de keten is het de grootste winkel in Europa die is uitgerust met "Computer Vision" technologie.

Met een verkoopoppervlak van meer dan 1.200 vierkante meter en een assortiment van ongeveer 20.000 artikelen is de nieuwe Rewe supermarkt in Hamburg de grootste in Europa die is uitgerust met "Computer Vision" computer vision technologie, ontwikkeld door het bedrijf Trigo, aldus de Duitse retailer in persbericht. "Met REWE Pick&Go worden aankopen veilig en met weinig gegevens geregistreerd dankzij state-of-the-art camera- en sensortechnologie en, indien gewenst, automatisch geteld na het verlaten van de winkel zonder langs de kassa te gaan", legt de keten uit, eraan toevoegend dat het systeem ook de servicebalies (slagerij, delicatessenzaak, zuivel, enzovoort) omvat, wat een primeur is. In totaal hebben klanten vier manieren om hun aankopen te betalen: zonder kassa, met behulp van Pick&Go via een app; door te scannen en te betalen bij de self-checkout terminal; met behulp van Computer Vision zonder te scannen bij de self-checkout terminal; of met behulp van een traditionele kassa. De Duitse winkelgigant heeft al verschillende andere 'Pick & Go'-filialen open voor het grote publiek in Berlijn, Düsseldorf, Keulen en München, terwijl er nog een wordt voorbereid in Hamburg.

AI

Zoals het Israëlische bedrijf op zijn website uitlegt, is Trigo een kunstmatige intelligentie computer vision bedrijf dat samenwerkt met internationale retail en logistieke klanten. Naast Rewe werkt Trigo ook samen met Netto, Auchan, Aldi en Tesco. Volgens het bedrijf stellen zijn oplossingen retailers in staat om veel van hun uitdagingen op te lossen, zoals verliespreventie, winkelbeheer, het verbeteren van de ervaring van klanten en werknemers, het ontwikkelen van autonome winkels, enz.

De technologie van Trigo uitgelegd in een video:

Verschillende technologieën

De 'Computer Vision'-technologie van Trigo doet denken aan de 'Just Walk Out'-technologie die Amazon de afgelopen jaren heeft ontwikkeld om sommige van zijn fysieke winkels uit te rusten, maar die de gigant onlangs heeft afgeschaftvoor zijn Fresh-vestigingen in de Verenigde Staten. "Deze technologie werkt heel goed in gesloten en relatief gecontroleerde omgevingen, zoals zijn fulfilmentcentra, of voor het analyseren van trends in menselijk gedrag in winkels, zoals aankoopintentie, diefstal, enz.", legt Olivier Cuvelier, retail expert bij de Belgische leverancier van geavanceerde Business & Technology oplossingen en diensten in Delaware, uit in de laatste uitgave van Gondola. "Aan de andere kant vereist het detecteren van iets dat zo nauwkeurig is als de plaatsing van producten in karretjes, binnen een open verkooppunt, ongetwijfeld te veel rekenkracht. Amazon moet zijn gestuit op een te ongunstige kosten-batenverhouding en op een technologische beperking."

Tot slot moet worden opgemerkt dat computervisietechnologie niet de enige technologie is die de ontwikkeling van kassaloze winkels mogelijk zou kunnen maken. Colruyt testte bijvoorbeeld onlangs een intelligente supermarktwagen, de "smart cart", uitgerust met een camera, scherm en sensoren, met als doel te bepalen of het mogelijk is om aankopen te doen zonder contant geld.