iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Om het rendement van de teelt te vergroten, kan Belgische gember ook een afzet vinden als verwerkt product.
Ter promotie van de Belgische gember in de Cru-winkels ontwikkelde fruitsapproducent Jus Jus shots van 120 ml Belgische gember, in combinatie met kurkuma, gember of verse sinaasappel. Het Brusselse conservenatelier Pipaillon, dat verschillende confituren, pickles, chutneys en gekonfijte citroenen in zijn assortiment aanbiedt, ontwikkelde dan weer drie producten op basis van Belgische gember. “Wij werkten al voor Cru en toen de keten die gember begon te verkopen, hebben zij ons gevraagd of wij specifieke bereidingen met verse gember konden maken”, zegt Catherine Bodson, CEO van Pipaillon. “We hebben drie producten ontwikkeld, namelijk gembersiroop, pickles van gember en ook een confituur van peren met gember. Wij geven in principe al de voorkeur aan lokale producten, dus het voorstel van Cru vormde voor ons een mooie kans, omdat we waarschijnlijk niet zouden hebben gewerkt met gember die is ingevoerd van de andere kant van de planeet. Deze gember is trouwens van een heel goede kwaliteit: we hoeven hem niet te schillen, hij is sappig, we verliezen niets, enzovoort. Omdat het om een project in ontwikkeling gaat, moeten we ook de verkoop evalueren en de productie voor het volgende jaar inplannen.”
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?