Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
De Duitse Schwarz Gruppe, moederbedrijf van de ketens Lidl en Kaufland, zag zijn omzet in 2023 met 8,5% stijgen. Anderzijds vallen de e-commerceactiviteiten terug naar het niveau van 2021.
In zijn laatste boekjaar (maart 2023 tot februari 2024), boekte de Duitse Schwarz Gruppe een omzet van 167,2 miljard euro, een stijging van 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bedrijf schrijft deze groei voornamelijk toe aan de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie, procesverbeteringen en voortdurende digitalisering, terwijl het aantal werknemers stabiel bleef op 575.000. “De stijging van de inkoopprijzen, met name voor goederen, grondstoffen, energie en transport, evenals de stijging van de rentetarieven, werden gedeeltelijk opgevangen dankzij een efficiënt beheer van processen en kosten”, aldus de groep, die nu zo'n 13.900 winkels heeft (+200). “Dankzij de aandacht voor prijzen en het assortimentontwerp hebben de klanten van Lidl en Kaufland kunnen profiteren van prijzen die ondanks de inflatie nog altijd even aantrekkelijk zijn.” Lidl, dat meer dan 300 winkels heeft in België, behaalde alleen al een omzet van 125,5 miljard euro, 9,4% meer dan in het vorige boekjaar 2022.
Schwarz Gruppe boekte ook een sterke groei in zijn productieactiviteiten. Deze leverden goederen, voornamelijk aan Lidl en Kaufland, ter waarde van ongeveer 4,2 miljard euro, wat een omzetstijging van 26% vertegenwoordigt in vergelijking met het voorgaande jaar. Daarentegen zag de milieudivisie van Schwarz Gruppe, PreZero, haar inkomsten met 5,9% dalen tot 3,7 miljard euro, als gevolg van dalende prijzen op sommige markten voor recycleerbare materialen en ondanks een toename van het aantal gemeenten dat een beroep deed op haar afvalverwijderingsdiensten. Hetzelfde geldt voor e-commerce, waarbij de online verkoop van de groep in 2023 beperkt blijft tot 1,7 miljard euro, een daling van 9,4%, waarmee deze op hetzelfde niveau uitkomt als in 2021. Volgens het bedrijf weerspiegelt deze daling “de evolutie van de online markt in Duitsland, na een fase van zeer hoge inkomsten als gevolg van de pandemie”. Ter herinnering, afgelopen april vernamen we dat Schwarz Gruppe 200 miljoen euro extra kapitaal wou injecteren in de online activiteiten van Lidl. Tot slot werd in het boekjaar 2023 de divisie Schwarz Digits opgericht “om te antwoorden op het strategische belang van digitale infrastructuur, cyberbeveiliging en kunstmatige intelligentie (AI)”. Deze divisie biedt haar producten en diensten zowel aan bedrijven binnen Schwarz Gruppe als aan externe klanten aan. Ze genereerde een omzet van 1,9 miljard euro.
“Dit stabiele boekjaar 2023 weerspiegelt vooral onze operationele uitmuntendheid in alle activiteitsdomeinen en de indrukwekkende toewijding van onze medewerkers”, aldus Gerd Chrzanowski, general partner van Schwarz Gruppe. “We hebben onze positie in moeilijke economische tijden geconsolideerd en ons groeitraject voortgezet. We hebben dit bereikt omdat we een uniek ecosysteem vormen dat de volledige waardeketen dekt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?