FrieslandCampina
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
FrieslandCampina
FrieslandCampina heeft haar bedrijfsstrategie aangescherpt om haar winstgevendheid te verbeteren en duurzaam te groeien in de toekomst. Om dat te bereiken zal het bedrijf onder meer 400 à 500 miljoen euro per jaar besparen vanaf 2026. Er zullen ook jobs verdwijnen.
Bij de bekendmaking van haar halfjaarcijfers in juli liet FrieslandCampina al uitschijnen dat het bedrijf de komende jaren inspanningen zal moeten leveren om haar winstgevendheid opnieuw op te krikken en op een duurzame manier te blijven groeien. In het afgelopen semester zag de zuivelproducent namelijk haar bedrijfsresultaat en nettowinst kelderen onder andere door de lagere volumes als gevolg van koopkrachtverlies en de overstap van consumenten naar huismerken. Dat moet in de toekomst beter. Daarom scherpt FrieslandCampina nu haar strategie aan en zal het de komende jaren fors inzetten op kostenbesparingen. Concreet zal het bedrijf vanaf 2026 jaarlijks zo’n 400 à 500 miljoen kosten besparen. Er zullen ook jobs verdwijnen, vooral in de ondersteunende functies. Hoeveel het er precies zullen zijn, is niet geweten. Productielocaties zullen niet verdwijnen, benadrukt het bedrijf dat eraan toevoegt dat "een deel van de jaarlijkse besparingen nodig zal zijn om inflatie te compenseren. De resterende margeverbetering zal evenredig worden verdeeld tussen investeringen in duurzame groei en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf”.
Volgens Jan Derck van Karnebeek, CEO bij FrieslandCampina, zal de aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten de manier waarop het bedrijf werkt en concurreert significant verbeteren. "Ik ben ervan overtuigd dat Expedition 2030 in combinatie met een concurrerende productieketen en lagere overheadkosten onze positie als leidende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie zal versterken. Dit is belangrijk voor FrieslandCampina om aantrekkelijk te blijven voor haar leden-melkveehouders, medewerkers en klanten, nu en in de toekomst”, aldus Jan Derck van Karnebeek.
Ondanks de forse kostenbesparingen laat het bedrijf weten dat het ondertussen wel wil investeren in haar fabriek in Borculo om daar de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten te verdubbelen. Hiermee kan de businessgroep Ingredients, wereldwijd een koploper in eiwitten en prebiotica, voldoen aan de groeiende vraag naar hoogwaardige ingrediënten voor de sport- en kindervoedingsmarkt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?