FrieslandCampina
Zuivelproducent FrieslandCampina heeft er geen gemakkelijk eerste semester op zitten: zowel het bedrijfsresultaat als de nettowinst kelderde fors. De resultaten stonden onder druk door de sterk gedaalde basiszuivelprijzen en de lagere volumes als gevolg van koopkrachtverlies en de overstap van consumenten naar huismerken.
Hoewel de netto-omzet in het eerste halfjaar van 2023 steeg met 4,6% tot 6,9 miljard euro, wat te danken is aan eerder doorgevoerde prijsverhogingen, zag het er voor de rest niet goed uit voor FrieslandCampina. “De melkprijs die FrieslandCampina het afgelopen halfjaar betaalde aan de leden-melkveehouders was hoger dan de sterk gedaalde marktprijzen voor basiszuivelproducten, vooral die van kaas en boter. Dure voorraden moesten worden verkocht in een dalende zuivelmarkt. Bovendien daalden de volumes als gevolg van marktdaling door koopkrachtverlies en een verschuiving in consumentenbestedingen naar huismerken”, klinkt het bij de zuivelproducent. Vooral de afdelingen Food & Beverage (bedrijfsresultaat -85,4%) en Trading (-294,4%) werden hierdoor het hardst geraakt. De afdelingen Ingredients (+50,6%) en Specialised Nutrition (+30,9%) scoorden daarentegen wel goed, maar konden de slechte resultaten van de andere twee business groups niet goedmaken. Daardoor vielen de nettowinst en het bedrijfsresultaat van de groep fors terug in het eerste semester. Concreet eindigde het bedrijfsresultaat op 47 miljoen euro, ofwel een daling van 85,7% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Met de nettowinst is het zelfs nog slechter gesteld: die kende een terugval van maar liefst 94,2% tot 8 miljoen euro in vergelijking met de eerste helft van 2022. Volgens FrieslandCampina droegen ook onder meer rentestijgingen en ongunstige wisselkoerseffecten aan de tegenvallende resultaten.
“De resultaten over de eerste helft van het jaar zijn niet op het niveau dat men van FrieslandCampina mag verwachten”, reageert Jan Derck van Karnebeek, CEO van FrieslandCampina. “Het verbeteren van onze winstgevendheid in 2023 en daarna is dan ook onze topprioriteit. Daarom hebben we kostenbesparingen voor de korte termijn doorgevoerd, zonder daarmee onze lange termijn groeiperspectieven in gevaar te brengen.”
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft FrieslandCampina het afgelopen semester wel geïnvesteerd in duurzaamheid en groei. Zo opende FrieslandCampina Ingredients in Veghel een nieuwe, duurzame productiefaciliteit voor lactoferrine, een belangrijk, hoogwaardig eiwit voor kinder- en volwassenvoeding. Daarnaast werd ook een grootschalige pilot met een methaanreducerend voeradditief, waaraan bijna 160 melkveebedrijven met in totaal 20.000 koeien deelnamen, succesvol afgerond. "Dit is veelbelovend nieuws als het gaat om de toekomstige vermindering van de broeikasgasuitstoot op melkveebedrijven", klinkt het.
"Volumes zullen nog onder druk blijven staan in tweede semester"
Voor het tweede semester van 2023 verwacht het bedrijf dat de melkprijs die het betaalt aan aan zijn leden-melkveehouders en de basiszuivelprijzen dichter bij elkaar komen te liggen. "Daardoor zullen verliezen die we in het eerste halfjaar van 2023 hebben gezien als gevolg van de hoge kostprijs van onze melk bij inname en de lagere marktwaarde van voorraden op moment van verkoop, in de tweede helft van het jaar naar verwachting minder impact hebben", vervolgt Van Karnebeek, die eraan toevoegt dat de volumes waarschijnlijk wel onder druk zullen blijven staan door de inflatie en het koopkrachtverlies. "Stijgende rentes en nadelige valuta-effecten zullen naar verwachting eveneens een negatief effect hebben op het resultaat van de onderneming in de tweede helft van 2023. Tot slot zal de kostenstructuur van de onderneming tegen het licht worden gehouden wat mogelijk zal leiden tot herstructureringskosten in de tweede helft van het jaar", besluit hij.