- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktconcern Ahold heeft een slecht eerste kwartaal achter de rug. Vooral in thuisland Nederland doen de Albert Heijn-winkels het niet goed.
De netto-omzet van Ahold daalde in Q1/2014 met 2,5% (0,3% tegen constant wisselkoersen) tot 9,8 miljard euro. De onderliggende winst ging 6,2% achteruit (4,1% tegen constante wisselkoersen).
In haar twee grootste markten, Nederland en de VS, ging het Ahold dan ook niet voor de wind. In Amerika daalde de nettowinst 0,3% en lag ook de onderliggende operationele 0,2% onder die van Q1/2013.
Nederland & BelgiëVooral zorgwekkend is dat de identieke omzet van de Nederlandse winkels van Ahold (voornamelijk Albert Heijn) met liefst 1,4% daalde. De Albert Heijn-klant legde gemiddeld minder in zijn boodschappenmandje, klinkt het bij de retailer.
Dat Ahold Nederland toch nog een omzetgroei van 1,2% (tot 3,5 miljard euro) kan voorleggen te danken aan de opening van nieuwe AH-franchisewinkels (voormalige C1000-winkels) in Nederland, en nieuwe Albert Heijn-openingen in België (de Belgische AH-winkels worden bij Ahold Nederland gerekend).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?