- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De omzet van Sligro Food Group kelderde in 2021 met 2,5% tot 1,90 miljard euro als gevolg van de sluitingen in de horeca. Een sterk vierde kwartaal (+21,5%) kon het tij niet keren.
Slechte punten voor Sligro Food Group. In 2021 zag het zijn omzet wegzakken tot 1,90 miljard euro, ofwel een daling van 2,5% tegenover een jaar ervoor. Toen bedroeg de omzet nog 1,95 miljard euro. Vooral de Nederlandse markt werkte de daling mee in de hand (-2,6%), in België bleef de terugval beperkt tot 0,9%, al is ons land slechts goed voor 168 miljoen van de 1,90 miljard euro. Opvallend is dat vooral de verkoop van tabak zwaar getroffen werd (-18,8%). De reden voor de slechte jaarcijfers is niet ver te zoeken: de gedeeltelijke sluiting van de horeca als gevolg van de verstrengde coronamaatregelen. In Nederland was de horecasector maar liefst 32 weken (gedeeltelijk) dicht tegenover 24 weken een jaar ervoor. In België waren dat 39 weken tegenover 42 in 2020. “In vergelijking met het niveau voor COVID-19 bedroeg de omzetafname 23% in 2021”, aldus het bedrijf. Ondanks de slechte jaarresultaten eindigde het bedrijf 2021 wel met een positieve noot: de omzet in het vierde kwartaal nam namelijk toe met 21,5% tot 554 miljoen euro. Zowel de Belgische markt (+26,7%) als de Nederlandse markt (+21%) droegen hun steentje bij. Al konden die sterke cijfers het boekjaar niet meer goedmaken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?