- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sligro haalde vorig jaar een omzet van bijna 2,5 miljard euro, een groei van 30,8% tegenover een jaar eerder. Daarmee komt het net boven het niveau van voor corona uit.
2022 was in de eerste plaats het jaar waarin Sligro Metro België overnam, maar de Nederlandse groothandelaar zette ook goeie resultaten neer. In totaal groeide het met 30,8%. In Nederland bedroeg de groei 29,3% met een omzet van 1,73 miljard euro, in België was dat 46,3% (omzet 168 miljoen euro). Iets minder dan een derde van de groei (9,7%) is weliswaar te danken aan prijsstijgingen die het gevolg waren van de hoge inflatie. Tabak zorgde voor 7,9% van de omzet, een gevoelige daling tegenover 11,1% in 2021. In het vierde kwartaal klom de omzet met 26,8%. Wat de impact op de winstcijfers zal zijn, maakt de horecaleverancier in februari bekend. Tijdens de eerste helft van het jaar verdubbelde de brutowinst en werd 7 miljoen euro nettoverlies omgezet in 7 miljoen euro nettowinst. Daartegenover staat dat de kosten en de inflatie in de tweede helft van het jaar toenam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?