- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Mechelen loopt momenteel een proefproject waarbij 100 “slimme brievenbussen” getest worden. De brievenbussen maken het mogelijk om heel de dag online bestelde pakketjes te ontvangen, ook wanneer de ontvanger niet thuis is. Het bedrijf achter deze technologische innovatie is Parcelhome.com, een Iers-Belgische start-up.
De koeriers kunnen via een smartphone-app de brievenbus openen, en laten de online aankopen achter in de brievenbus. Dit kan op elk moment van de dag, dus ook wanneer de klant niet thuis is. Die kan zijn brievenbus ook via de app openen, waardoor hij niet meer langs een parcel moet rijden of speciaal thuis moet blijven voor een levering.
Parcelhome kon al pakjesbezorgers DHL Parcel, DPD en GLS overtuigen om aan het proefproject in Mechelen deel te nemen. De initiatiefnemer hoopt ook bpost mee in het verhaal te kunnen betrekken en mikt uiteindelijk op een uitrol in België.
Hoeveel de slimme brievenbus (of “smartbox”) zal kosten is nog niet duidelijk. Mogelijk zou er met een abonnementsformule gewerkt worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?