- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Kopen en verkopen via sociale media? Ooit was het een niche, vandaag is het een fenomeen dat volwaardig deel uitmaakt van onze consumptiegewoonten. Vooral bij jongeren, maar ook meer algemeen sinds het begin van de pandemie en de boost die de e-commerce kreeg.
Sociale media die fungeren als volwaardig verkoopkanaal, zonder te moeten passeren via een klassieke e-commercesite: ze zijn een realiteit waar niemand meer om heen kan. Volgens social media experte Kel Wouters zal het belang ervan in de toekomst alleen maar toenemen. “Heel veel sociale media integreren mogelijkheden om online te kopen, zoals aankoopknoppen of een eigen betaalsysteem.” Het zijn ingrepen die de drempel verlagen voor mensen die via sociale media willen kopen, maar ook voor een stuk de plaats innemen van meer traditionele marketing. “De televisiereclame lijdt onder de opmars van streaming, terwijl sociale media meer context en relevantie kunnen geven aan merken. Ze kunnen bijvoorbeeld via hun platform rechtstreeks demonstraties geven van hun producten en antwoorden op vragen van hun klanten of twijfels wegnemen. Precies waar consumenten vandaag behoefte aan hebben.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?