- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Op 23 januari presenteert Carrefour zijn herstelplan. Een vooruitzicht dat voor grote ongerustheid zorgt bij de sociale partners. Ze vrezen een groot aantal ontslagen.
Alexandre Bompard, de nieuwe ceo van de Groupe Carrefour, onthult op 23 januari zijn nieuwe strategische plan. Het opzet van de opvolger van Georges Plassat lijkt nu al duidelijk. In een markt die onder druk staat en waarin de concurrentie aan de marges knaagt, door de opmars van e-commerce en de ambities van Amazon, ziet Carrefour zich gedwongen om grondige veranderingen door te voeren. Het moet zijn schuld verlichten, zijn distributie omschakelen naar omnichannel, en de hypermarkten een voor een evalueren. Die zijn vaak niet rendabel (genoeg). Tegelijk moet het zijn organisatie vereenvoudigen. Om daarop te anticiperen, werd het organigram in België al herschikt.
Hoe meer de datum waarop het nieuwe plan voorgesteld nadert, hoe meer de ongerustheid stijgt bij de vakbonden van het Belgische filiaal. Zij vrezen voor de impact die de reorganisatie zal hebben op het hoofdkwartier. Carrefour en FNAC Darty (waar Alexandre Bompard vandaan komt) hebben al de krachten gebundeld voor hun aankopen. Waarnemers verwachten meer van dat soort ingrepen, al gaat het voorlopig nog om speculaties. Het is wel duidelijk dat de omschakeling zich ook zal vertalen in ingrepen en veranderingen in het Belgische filiaal. Ontwikkelingen die Gondola met een bijzondere belangstelling volgt. Het is vandaag nog te vroeg om dieper in te gaan op veronderstellingen, maar zodra er meer duidelijkheid is, brengen we u op de hoogte.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?