Ondanks haar 124-jarig bestaan blijft Sofina, de holding van de familie Boël, haar flexibiliteit en de wil om mee te gaan met haar tijd behouden. Een leitmotiv dat wordt bevestigd door haar recente investeringen in jonge start-ups die de retailsector radicaal willen veranderen.
"Onze geschiedenis gaat meer over evolutie dan revolutie. (Ook al), en dat is een van de sterke punten van familiebedrijven, moet je jezelf door de generaties heen opnieuw uitvinden om te blijven bestaan. Gewoon omdat de wereld verandert”, verklaarde Harold Boël, CEO van de Belgische investeringsmaatschappij Sofina, in een interview met L'Echo in 2019. De holding heeft zich toen geleidelijk teruggetrokken uit Colruyt Group. "Na een samenwerking van meer dan vier decennia heeft Sofina beslist om haar aandelen in Colruyt geleidelijk aan te verkopen", zei Jef Colruyt tijdens de algemene vergadering van zijn groep in september 2020. "Sofina heeft er een heel mooi parcours opzitten aan onze zijde en heeft ons altijd gesteund, ook in de jaren tachtig, toen er enige vrees bestond over het voortbestaan van Colruyt Group. Sofina heeft zelfs opnieuw geld geïnjecteerd omdat het in de onderneming geloofde.” Nu Sofina afscheid heeft genomen van zijn oude partner in de traditionele distributie, wendt de holding zich resoluut tot nieuwe, jongere spelers die de ambitie hebben om de detailhandel radicaal te veranderen.
(R)evolutie
In oktober heeft Sofina een belang genomen in flitsbezorger Gorillas tijdens een financieringsronde die in totaal 860 miljoen euro heeft opgebracht. Met de belofte dat consumenten hun boodschappen in 10 minuten thuis geleverd krijgen, werpen flitsbezorgers, waaronder het Duitse Gorillas, zich op als directe concurrenten van traditionele retailers, vooral in stadscentra. Gorillas dat in 2020 het licht zag en ondertussen aanwezig is in 9 landen, is sinds vorige zomer actief in Antwerpen en Brussel. Het heeft momenteel ongeveer 11.000 werknemers, inclusief koeriers.
Naast haar investering in Gorillas nam de holding van de familie Boël onlangs ook een belang in de Franse start-up Ankorstore, een B2B-platform dat merken en retailers met elkaar in contact brengt. Twee jaar na zijn oprichting is de marktplaats al aanwezig in 23 landen en biedt het een scala van 15.000 leveranciers aan zijn 200.000 retailpartners. In januari werd het bedrijf de 24ste Franse start-up die meer dan een miljard euro waard is, dankzij een nieuwe fondsenwerving van 250 miljoen euro.
Succesvolle jaren
Sofina had al eerder haar liefde voor innovatie getoond door prestigieuze namen als WhatsApp en Uber aan haar portefeuille toe te voegen. Nochtans houdt de interesse in jonge start-ups enige risico in. Tot januari was het Britse e-commerceplatform The Hut Group, dat gespecialiseerd is in de schoonheids- en welzijnssector, een van de paradepaardjes van de Belgische familieholding. Sindsdien heeft The Hut Group een periode van ernstige turbulentie doorgemaakt en is de koers van het aandeel met meer dan 80% gedaald...
Deze tegenvaller heeft Sofina er niet van weerhouden om in 2021 opnieuw een goed jaar neer te zetten dankzij haar andere investeringen. De holding, die aan het begin van de zomer nog 10 miljard euro waard was, eindigde in december met een nettovermogen van 11,1 miljard euro. Op Euronext Brussel vertaalde dit zich in een koersstijging van het aandeel met ongeveer 56% in het afgelopen jaar, na een stijging met 44% in 2020. Een feest dat aan het begin van het jaar enigszins werd getemperd door de indrukwekkende daling van de markten, waardoor de koers van het aandeel bijna 20% van zijn waarde verloor. Een revolutie verloopt zelden van een leien dak…