- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Morgenvroeg vindt bij Mestdagh een speciale ondernemingsraad plaats. Daarop zal de directie bekendmaken wat de toekomstplannen zijn en met welke partner ze in zee gaat.
Vakbonden en werknemers krijgen morgenvroeg te horen hoe de toekomst van Mestdagh eruit ziet, nadat de retailer begin december een clausule in zijn contract activeerde waarmee het de exclusieve samenwerking met Carrefour opzegt. Het tast sindsdien alle mogelijkheden af: verder gaan met Carrefour, maar dan aan betere voorwaarden dan in het huidige contract, of een andere partner kiezen. Wat dat laatste betreft doen er al langer geruchten de ronde dat met name Jumbo nadrukkelijk in beeld is, maar dat kan niemand bevestigen. “Wij hebben heel veel geruchten gehoord, waarbij zowat alle mogelijke retailers van het land naar boven kwamen. Er is er niet één die er uitsprong. We tasten helemaal in het duister over wie het zijn”, zegt Everlyne Zabus van vakbond CNE.
Albert Heijn, nog een naam die opdook, wordt het meer dan waarschijnlijk niet: in een interview tegenover Gondola magazine dat volgende maand in de bus gaat, zegt Wouter Kolk, topman van Ahold Delhaize, dat er geen gesprekken geweest zijn en dat Mestdagh voor hem “een heel complex dossier” is. De onzekerheid is groot. Het is ook niet 100% zeker dat de nieuwe partner alle winkels zal overnemen. “In december deelde de directie mee dat het om het totale pakket ging, maar niets garandeert dat het toch nog anders uitdraait”, zegt Evelyne Zabus. “We weten totaal niet wat we moeten verwachten. Dat geldt voor het personeel op de winkelvloer, maar ook de winkelmanagers. Ze zijn heel nerveus. Wie het ook wordt: we zullen de plannen beoordelen in functie van de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden, maar ook in functie van het commerciële plan dat zal voorgesteld worden. Dat is cruciaal voor de toekomst van het bedrijf.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?