Op 1 oktober is Sprintpack, het e-logistics bedrijf van voormalig bpost-directielid Peter Somers, operationeel. Het richt zich tot retail-bedrijven die in de sector van de e-commerce willen groeien. De aangeboden diensten zijn bezorging van de pakketten, logistiek en hulp bij het opzetten van webshops.
Somers was tot ongeveer een jaar geleden bij bpost actief als topman van de parceldiensten en ‘last mile’-oplossingen. Hij wordt bijgestaand door Marnix Bakker (Commercial), Jan Kooyman (Operations) en Steven Schutter (IT solutions). Ze hebben net zoals Somers ervaring op het vlak van e-commerce logistiek (en hebben vroeger voor bpost gewerkt).
De Belgische e-Commerce groeit nog steeds zeer fors, maar bijna 50% van de omzet wordt er door buitenlandse webwinkels – zoals bol.com, Coolblue en Zalando – gerealiseerd. De internethandel heeft in België een zekere achterstand opgelopen, wat onder andere te wijten is aan het feit dat nachtwerk in de logistiek in België verboden is en dat de markt gefragmenteerd is zodat er een te grote diversiteit aan labels bestaat. Dat laatste verhindert een goede afwikkeling van de leveringen. De tweetaligheid van België is ook een rem voor het opzetten van webshops, maar ook een opportuniteit: de Nederlandse webshops hebben voorlopig Wallonië links laten liggen, bijvoorbeeld.
Drie bouwstenen
Sprintpack gaat drie soorten oplossingen aanbieden. “De doelgroepen zijn retailers, e-tailers, ‘fulfilment’-operatoren, merken en marktplaatsen. Deze drie componenten maken het mogelijk voor elk bedrijf om een volledige geïntegreerde ‘one-stop-shop’ e-commerce oplossing aan te bieden, wat uniek is op de Belgische markt. Zij kunnen kiezen om voor de drie oplossingen met ons in zee te gaan, maar evenzeer voor een deel ervan,” aldus Somers.
Een eerste ‘bouwsteen’ is het regelen van efficiënte bezorging van pakketten. Daarbij gaat het bedrijf niet zelf een distributieorganisatie opzetten, maar nauw samenwerken met de gevestigde bedrijven die in België en het buitenland het best de markt kunnen bedienen. Zo maakt Sprintpack zich sterk leveringen te kunnen organiseren in 192 landen. Daarbij zal wel één label gebruikt worden en naadloze IT-oplossingen aangeboden worden.
“Voor de afhaalpunten in België wordt gewerkt met Kariboo (AMP) als preferentiële partner, maar indien een webshop het wil, kan een andere keten gekozen worden", zei Somers.
Logistieke diensten
Een tweede is het leveren van logistieke diensten, zoals opslag, pick&pack, verpakking, en dergelijke meer. Hiervoor gaat Sprintpack nauw samenwerken met SD Group Logistics, een Belgische logistieke speler bestaande uit Soditra Logistic, Sobeltax Distribution, Sotradis, Europa Belgium, DBP en Sodisoft.
De groep met een geconsolideerde omzet meer dan 75 miljoen euro omzet telt 450 medewerkers en beschikt over eigen logistieke gebouwen in Asse, Nijvel, Manage en binnenkort Fleurus. Tevens is er bij Europa Belgium een crossdock-center in de haven van Brussel.
SD Group Logistics heeft een minderheidsparticipatie genomen in Sprintpack. Omgekeerd heeft Somers de intentie om aandeelhouder en bestuurder te worden van de logistiekgroep. De e-fulfilment diensten worden, in teenstelling tot de twee andere, dus in eigen regie georganiseerd.
Webservices
De derde bouwsteen zijn de ‘webservices’. In hoofdzaak gaat het om het opzetten van webshops voor derden, maar ook van web-marketing diensten, klantencentra en logistieke IT-systemen. Volgens Somers biedt dit aanbod grote mogelijkheden, al was het maar omdat Belgische spelers op de retailmarkt hun achterstand willen inhalen en daarbij moeten steunen op gespecialiseerde dienstverleners.
“Een webshop opzetten is bij wijze van spreken kinderspel, maar zeer snel wordt men gewaar dat e-commerce een keten van diensten vertegenwoordigt, die veel complexer is dan verwacht,” aldus Somers.
China en VS
Sprintpack gaat ook op 1 oktober van start in China. Daar zijn de aandeelhouders Sprintpack Belgium, de Chinese e-commerce onderneemster (en ex-CEO van bpost China) Maggie Li en het Britse P2P Mailing, een bedrijf met veel ervaring in crossborder e-commerce.
Het is de bedoeling om niet alleen B2C e-commerce-oplossingen in China aan te bieden, maar ook tussen China en Europa. “Wij gaan dus Europese bedrijven die in China verkopen helpen om hun producten tot bij de consument te brengen, maar ook vice-versa,” aldus Somers.
In de loop van 2016 gaat Sprintpack ook in de VS van start, maar voorlopig wou Somers daar niet dieper op ingaan. Ook over de verwachte omzet na een jaar wou hij niets lossen. “Maar de ambities zijn groot,” zei hij.