iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Albert Heijn heeft door de stakingen bij zijn distributiecentra in Nederland 35 à 45 miljoen euro omzet misgelopen. Dat berekende databureau Hiiper in opdracht van NOS. "De impact op Belgische winkels was erg beperkt", aldus Ann Maes, de woordvoerster van Albert Heijn België.
Op verzoek van het Nederlandse NOS vergeleek Hiiper de omzet van Albert Heijn in Nederland gedurende de laatste zeven dagen van de staking bij de retailer, die donderdag eindigde, met die van de week ervoor. Uit die vergelijking blijkt dat het marktaandeel van Albert Heijn in die periode gedaald is en dat het 35 à 45 miljoen euro minder omzet heeft behaald dan in een normale week het geval zou zijn geweest. “Albert Heijn behaalt gemiddeld 350 miljoen euro omzet per week. We zien dat daar 12 procent van is weggevallen in de afgelopen zeven dagen”, verklaart Hiiper. "Nu is niet elke week hetzelfde qua omzet, zeker in een atypische week vanwege Koningsdag, maar de omzetdaling is relatief ten opzichte van de concurrentie.”
Verder bleek uit de vergelijking dat alle andere supermarktketens geprofiteerd hebben van de situatie bij Albert Heijn, en dan vooral de Plus- en Coop-ketens. Aangezien producten niet meer voorhanden waren bij Albert Heijn, zagen klanten zich genoodzaakt om zich tot een andere winkel te wenden. Volgens Hiiper waren de tekorten trouwens het grootst in de Albert Heijn-winkels in het noordoosten en zuidwesten van Nederland, wat tot uiting kwam in de bezoekersaantallen. “In de noordoostelijke provincies is het aantal klanten in de onderzochte periode met 10 procent gedaald”, aldus Hiiper, die eraan toevoegt dat Albert Heijn de afgelopen week 7% minder klanten heeft binnengehaald.
Dat vooral het zuidwesten werd getroffen doet vermoeden dat ook de Belgische winkels van Albert Heijn, die ook door de Nederlandse distributiecentra worden bevoorraad, tot de winkels behoren die het meest door de leveringsproblemen worden getroffen. Al nuanceert Albert Heijn België dat: "Natuurlijk steken we niet onder stoelen of banken dat er ook in België een impact is geweest, ook al is die impact momenteel moeilijk te kwantificeren, zowel in financiële termen als in termen van het aantal mensen dat onze winkels bezoekt", aldus Ann Maes, woordvoerster van Albert Heijn in België. "Maar wat zeker is, is dat de impact erg varieert naargelang het verkooppunt en vooral dat de gevolgen voor België over het algemeen veel beperkter waren dan in Nederland. Dat verschil wordt verklaard door de manier waarop het bevoorradingssysteem van Albert Heijn" werkt. De stakingen waren vooral geconcentreerd in de centra in het noorden van Nederland. Die in het zuiden, met name in Tilburg, dat vooral Belgische winkels bevoorraadt, werden minder getroffen en later. Daardoor werden de gevolgen hier woensdag pas echt voelbaar. Inmiddels zijn de onderhandelingen met de vakbonden hervat. Wij vertrouwen erop dat de schappen vanaf dit weekend, of uiterlijk begin volgende week, weer gevuld zullen zijn."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?