Steeds meer Belgische bedrijven hebben een samenwerking gesloten met de Chinese e-commercegigant Alibaba om toegang te krijgen tot de Chinese markt. In veel gevallen kiezen ze voor Tmall. Twintig Belgische bedrijven hebben nu een eigen homepage op deze online marktplaats van de Chinese e-commercegigant.

In een interview met De Tijd zegt Roland Palmer, de CEO van Alibaba Benelux, dat de chocolademakers Leonidas en Ickx de recentste bedrijven zijn die met Alibaba samenwerken. Eerder tekende de Chinese groep van Jack Ma al deals met koekjesmaker Lotus Bakeries, bierbrouwer AB InBev, modeaccessoiremakers Kipling en Hedgren, en chocolademakers Guylian en Godiva.

Volgens Palmer hebben twintig Belgische bedrijven nu een eigen homepage op Tmall. “Dat moet in de komende jaren nog meer worden. De twintig Belgische webwinkels boekten in de elf maanden voor maart 2018 150 miljoen yuan (20 miljoen euro) omzet, bijna een derde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder”, vertelt hij aan De Tijd.

Niet alle Belgische bedrijven die via Tmall de Chinese markt aanboren hebben een eigen homepage. Daarnaast zijn er een aantal die met zusterbedrijven van de marktplaats samenwerken. Deze zijn onder andere kledingketen JBC, chocolademaker Callebaut, luxemodemaker Delvaux en warenhuisketen Colruyt. Daardoor ligt de verkoop van Belgische producten via Alibaba nog veel hoger dan die 150 miljoen yuan. “En dan zijn er nog Belgische bedrijven die onrechtstreeks met ons samenwerken doordat ze hun producten verkopen aan een bedrijf dat met ons samenwerkt”, zegt Palmer aan De Tijd.

Alibaba opende twee jaar geleden een Benelux-kantoor. Het staat onder leiding van Roland Palmer, de neef van Jaap Blokker. Hij was overigens in 2011 CEO van de gelijknamige holding geworden, maar stapte in 2015 op na ruzie. Bij hem kunnen Belgische bedrijven terecht die in China willen verkopen, maar Alibaba schrijft ook op eigen initiatief bedrijven aan. Uit België zijn vooral chocolade, voeding en mode in trek.

Marktplaatsen

In China wordt de e-commerce gedomineerd door marktplaatsen, waarvan Tmall en Taobao (allebei van Alibaba) de grootste zijn. Veel internationale groepen gebruiken ze om de groeiende Chinese middenklasse te benaderen, omdat ze vaak succesvoller zijn dan eigen Chinese webwinkels. Zo gebruikt H&M sinds kort Tmall naast de eigen webwinkel.

Tmall wil overigens nog meer niet-Chinese bedrijven over de streep halen. Zo gaat Tmall Global, een zusterbedrijf dat zich specifiek richt op de crossborder e-commerce, wereldwijd zes ‘procurement’ centra openen om overzeese handelaars en webshops te ondersteunen bij hun verkoop op de Chinese markt. Een daarvan komt in Europa.

Groeiende middenklasse

De Chinese consumenten zijn tuk op Westerse producten, al zijn die doorgaans duurder. Dat komt omdat de middenklasse in China snel groeit. Volgens het consultancybedrijf McKinsey zal ze tegen 2022 maar liefst 550 miljoen mensen tellen.

Vorig jaar werd voor 547 miljard dollar koopwaar verkocht op de platformen van Alibaba. Tmall Global is daarbij een van de sterkste groeiers. Het platform heeft nu ongeveer een kwart van de Chinese crossborder e-commerce markt in handen. Op die marktplaats worden vandaag al 18.000 merken uit 74 landen verkocht.

Wilt u meer weten over het belang van de Chinese retailmarkt? Schrijf u dan zeker in voor de "Why you should care about the Chinese retail transformation"-sessie van The Digital Society op 15 mei 2018!