- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Retailers halen steeds meer producten uit de rekken. Het aantal teruggeroepen producten is de laatste drie jaar bijna verdubbeld. Dat schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie.
Tussen 2010 en 2013 steeg het aantal producten dat uit de rekken gehaald werd van 110 naar 190. Die trend zet zich ook dit jaar door: tot en met augustus werden al 186 producten teruggeroepen. Dat is bijna zoveel als in heel 2013. De FOD Economie schat dat het aantal terugroepingen dit jaar zal afklokken op 279, wat een record zou zijn. Voor alle duidelijkheid: het gaat om vrijwillige terugnames van bedrijven.
Bovenstaande cijfers gaan enkel over non-food producten, maar ook in de food retail worden er volgens De Morgen meer producten teruggeroepen. In 2013 haalden retailers 55 food producten uit de rekken, tegenover amper 25 in 2010. Toch kan de trend uit de non-food niet helemaal doorgetrokken worden naar voedingsproducten. “Tegenover de jaren ervoor was het aantal teruggehaalde voedingsproducten fel gedaald”, klinkt het in de krant.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?