iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De ijskoffies, een categorie die al tien jaar met dubbele cijfers groeit, zetten hun straffe resultaten verder. En daar kan zelfs de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne of de natste zomer ooit vorig jaar niets aan veranderen.
De categorie ijskoffies heeft sterke jaren achter de rug. Als we Albert Heijn mogen geloven is de verkoop in 2 jaar tijd zo goed als verdubbeld. Of zoals Carrefour het opmerkt: “Het is een categorie die elk jaar groeit met prestaties die ver boven het gemiddelde van andere categorieën liggen (+6% volume in 2021).” Die groeicijfers worden ook bevestigd door NielsenIQ (MAT P03): in waarde steeg de categorie het afgelopen jaar met 21,05%, in volume ging het om een stijging van 6,76%. Die stijging in waarde werd ook in de hand gewerkt door een prijsstijging van 13,39%. Daarbij werd de categorie, die onderverdeeld kan worden in bekers en blikjes, vooral gedreven door de bekers (verdubbeling tegenover vorig jaar) waardoor het segment volgens Jet Import nu goed is voor 55% van het volume. “Corona en de daarmee gepaarde lockdowns hebben sowieso een impact gehad op de forse groei die we zagen binnen ijskoffie: mensen waren minder onderweg en kwamen minder frequent winkelen. De groei die we de voorbije jaren zagen, kon dus nog sterker geweest zijn”, getuigt Colruyt. “We zagen daarentegen wel dat mensen zichzelf tijdens de lockdowns hun verwennerijtje gunden. Ondanks het feit dat we minder onderweg waren, konden we dankzij die verwenmomenten toch groei realiseren binnen deze categorie.” Nog een andere factor die een invloed heeft op de verkoop is het weer. IJskoffie wordt vooral tijdens de zomermaanden gedronken. “Al zijn de producten zo geliefd, dat klanten zelfs tijdens de slechte zomer van vorig jaar ijskoffies bleven kopen”, aldus Eric Pierard, brand manager bij Solinest (Starbucks).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?