iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Met een marktaandeel van 5% in de foodretail veroveren alcoholvrije bieren langzaam maar zeker een plaats in de winkelkarretjes van de consumenten. De supermarkten bieden al een dertigtal verschillende referenties aan en er is een geduchte concurrentie.
Zijn de bieren zonder alcohol een nieuw eldorado voor de brouwers? We zijn steeds meer geneigd om die vraag bevestigend te beantwoorden. Het segment laat al een paar jaar van zich horen en dat komt vooral doordat het gestaag groeit … met dubbele cijfers. Alleen al het voorbije jaar was er een groei in waarde van 24,3% en van 17,2% in volume (NielsenIQ MAT P01 2024)! En als er sprake is van groei, betekent dat uiteraard ook dat er nieuwe producten in de rekken verschijnen. De huidige strategie van de grote brouwers bestaat erin alcoholvrije alternatieven aan te bieden voor hun paradepaardjes: AB InBev doet dat met zijn Jupiler, Leffe en Stella; Alken-Maes met Maes en Grimbergen; Duvel Moortgat met La Chouffe en Liefmans On the Rocks; Royal Swinkels met Cornet, Estaminet en Palm; Brouwerij De Halve Maan met Sportzot. Zo is Alken-Maes erg blij met de uitbreiding van zijn alcoholvrije assortiment. “Voor Alken-Maes zijn alcoholvrije producten goed voor ongeveer 5% van onze bier- en cidervolumes in de retail”, zegt Gwendi Hernalsteen, commercial director offtrade bij Alken-Maes. “We geloven bijvoorbeeld ook sterk in het potentieel van Desperados Virgin 0.0%, dat we binnenkort ook in blik zullen aanbieden, om nog beter in te spelen op consumenten die op zoek zijn naar een alcoholvrij aanbod. Meer in het algemeen komen we tegemoet aan de vraag naar alcoholvrije producten met Desperados Virgin 0.0%, Cristal 0.0%, Affligem 0.0%, enzovoort. Sinds 2023 is Grimbergen 0.0% ook verkrijgbaar in supermarkten, een product dat onmiddellijk een sterke groei kende.” Aan deze lijst van nationale referenties moeten we ook private labels toevoegen. “In ons vaste aanbod bieden wij bijvoorbeeld sinds 2021 een alcoholvrij Buval-bier aan, dat in 2022 bijna twee keer zo populair werd en dat ook in 2023 verder is blijven groeien”, deelt Luca Van Maldeghem, woordvoerder van Aldi, mee.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?