PepsiCo heeft het afgelopen kwartaal 3% minder omzet geboekt en maar liefst 24% minder winst gemaakt dan vorig jaar. Vooral de sterke dollar en de slechte prestaties in Zuid-Amerika wegen op de resultaten van de Amerikaanse snack- en frisdrankgroep. 

PepsiCo boekte in het eerste kwartaal van 2016 een omzet van 11,86 miljard dollar (10,33 miljard euro), een resultaat dat 3% lager ligt dan in Q1/2015. Het is al het zesde kwartaal op rij dat PepsiCo zijn omzet ziet achteruitgaan, schrijft Reuters.

Hoewel het bedrijf achter merken als Pepsi Cola, Lay's en Quakers een organische omzetgroei van 3,5% boekte, zag het zijn omzet door wisselkoerseffecten niet groeien. Toch dalen de verkoopcijfers ook in sommige regio's, vooral dan in Zuid-Amerika.

Terwijl de omzet in Europa en Sub-Sahara-Afrika met “maar” 9,1% daalde tot 1,36 miljard dollar (1,2 miljard euro), ging de omzet in Zuid-Amerika (1,04 miljard dollar of 920 miljoen euro) met maar liefst 26% achteruit. Zo kon de groep niet profiteren van de dalende prijzen van grondstoffen zoals suiker, en de stijgende vraag naar snacks in Noord-Amerika.

Niet afhankelijk van cola

 

Maar er is ook goed nieuws voor het bedrijf achter Pepsi Cola. PepsiCo zegt namelijk dat het minder afhankelijk is van de verkoop van haar flagship merk. “We hebben ons portfolio verbreedt om minder afhankelijk te zijn van cola's”, klinkt het. Cola's zouden nog maar instaan voor 12% van de omzet bij PepsiCo, waarmee het bedrijf wil duidelijk maken dat het de consument beter dan concurrent Coca-Cola volgt in zijn veranderd gedrag. Die is immers meer op zoek naar suikervrije, gezonde producten. Vandaar dat PepsiCo meer inzet op producten als fruitsap, havermout en thee.

PepsiCo zag ten slotte ook haar winst in Q1 met 26% dalen, voornamelijk door een waardevermindering van haar aandeel in de Chinese drankenproducent Tingyi-Asahi.