AB InBev
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev
AB InBev heeft een sterk jaar achter de rug. Niet alleen behaalde de bierreus recordvolumes, maar zette het ook sterke omzet- en winstcijfers neer. Zo blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.
AB InBev heeft in 2022 een zeer goed jaar achter de rug. De omzet van de groep steeg met 11,2% tot 57,79 miljard dollar, met een stijging van 8,6% per hectoliter. De volumes namen voor heel 2022 toe met 2,3% (+1,8% voor bier en +5,2% voor andere dranken) tot 595,13 miljoen hectoliter, ondanks een daling van 0,6% in het vierde kwartaal. De genormaliseerde EBITDA steeg op zijn beurt met 7,2% tot 19,84 miljard dollar, terwijl de onderliggende winst opklom van 5,77 miljard in 2021 tot 6,09 miljard in 2022. Tot slot wist AB het bedrijf ook zijn schuld verder af te bouwen tot 69,7 miljard dollar. Voor dit jaar verwacht de brouwer een EBITDA-groei tussen 4% en 8%, waarbij de omzetstijging groter zal zijn dan de EBITDA-groei. "Ondanks de vele uitdagingen het afgelopen jaar (…) zijn we blij dat ons bedrijf opnieuw winst heeft geboekt”, aldus het management van AB InBev. "Onze prestaties zijn een direct resultaat van onze kernkwaliteiten en strategische keuzes, aangezien we zijn blijven investeren in onze merken, capaciteiten en de versnelling van onze digitale transformatie, terwijl we onze activiteiten tegelijk verder hebben geoptimaliseerd."
In België behaalde de groep sterke resultaten in de horeca- en evenementensector, die terug aan de betere hand was. Daarnaast steeg het marktaandeel van de biergigant in de retail dankzij de premiumisering van zijn portfolio. "2022 was een jaar vol uitdagingen, maar de biercategorie blijft echter veerkrachtig. We hebben een duidelijke commerciële strategie, zoals onze focus op speciaal- en premiumbieren die essentieel was om consistente resultaten neer te zetten”, verklaart Fabio Sala, BU president van AB InBev BeNeLux en Frankrijk. "We blijven investeren in onze Belgische activiteiten. In 2022 hebben we meer dan 45 miljoen euro geïnvesteerd in onze 5 Belgische brouwerijen." Vorig jaar was er ook de lancering van het eerste Belgische rapport over de milieu impact van AB InBev in België. Dit is een lokale aanvulling op het wereldwijde ESG-rapport (Environmental, Social & Governance) van AB InBev. “En het jaar start veelbelovend. We maken deel uit van de nieuwe BEL ESG (Environmental, Social & Governance) Index van Euronext. Een index die bedrijven binnen de BEL 20 en de BEL Mid indices identificeert met de beste ESG-praktijken”, besluit de bierreus.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?