- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een half jaar geleden werd de suikertaks op frisdranken in gevoerd in ons land, maar de Belg lijkt er niet minder cola door te drinken. Wel koopt hij zijn soft drinks vaker in het buitenland en bij hard discounters.
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) voerde zes maand geleden een taks in op frisdranken, om de Belg aan te zetten tot een gezondere levensstijl en tegelijkertijd de staatskas te spijzen (light dranken worden immers ook extra belast). Hierdoor kost een blikje limonade van 33 cl sinds januari 1 eurocent meer, en is een fles van één liter nu 3 eurocent duurder. Jaarlijks komt dat volgens berekeningen van De Morgen neer op 3,24 euro extra per consument.
Een prijsverschil waar de Belg niet minder frisdrank voor gaat drinken. Al gaat hij wel op zoek naar goedkopere alternatieven in buitenlandse supermarkten of bij Aldi of Lidl. Dat blijkt ook uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, die Belgische vereniging van water- en frisdrankproducenten (VIWF) kon inkijken.
Volgens de VIWF, koopt één Belg op de vijf al frisdrank en water in het buitenland. De hoeveelheid frisdrank die wordt aangekocht blijft stijgen: van 162 liter per persoon in 2012 tot 166 liter in 2016. “Ondertussen is zo al 7% van het volume aan frisdranken en water dat door Belgen wordt gekocht, niet in België gekocht”, klinkt het in De Morgen.
Daarnaast zou de consument ook vaker zijn soft drinks bij hard discounters kopen. Aldi heeft in de eerste helft van dit jaar namelijk meer frisdrank verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden, schrijft De Morgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?