De omzet per vierkante meter in Belgische supermarkten is in de voorbije vijf jaar met 2,4% gedaald. Dat blijkt uit het Gondola Retail Report. In dezelfde periode zijn er 245 winkelpunten bijgekomen.

©

Gondola

De Belgische supermarkten gaan er op achteruit, als we kijken naar de omzet per vierkante meter.

In de voorbije vijf jaar ging die met 2,4% achter. Op korte termijn is de daling iets minder groot tussen 2021 en 2022, toen de daling 2,24% bedroeg.

Terwijl er in de voorbije vijf jaar 245 winkelpunten bijkwamen, verdwenen er in die periode ook 33 winkels. 

Een aanwijzing dat de Belgische voedingsretail het moeilijker krijgt en dat er een rationalisatie van de winkelpunten begonnen is, die er mogelijk voor zal zorgen dat de omzet per vierkante meter in de toekomst opnieuw groeit. 

Colruyt kent de hoogste omzet per vierkante meter. Zij hebben die omzet in de loop der jaren hoog en redelijk stabiel kunnen houden. 

Opmerkelijk is dat Intermarché en Spar Lambrechts de omzet/m² van 2018 tot 2022 zagen stijgen met meer dan 40%. 

Carrefour, Aldi, Alvo en Ahold kennen dan weer een negatieve evolutie als we over de 5 jaar kijken, maar kennen ook terug een positieve evolutie op korte termijn (behalve Alvo).

Meer weten? Bestel nu het Gondola Retail Report via retailreport@gondola.be, meer informatie vindt u hier.

©

Istock